Race!

Vi var och slöjdade PA på Folkunga idag, och Karl (cykel) och jag (bil) tävlade om att komma först tillbaka till Katedral. Karl hade tur och mötte inga hinder men jag råkade ut för detta:

Min pianolärare satt i en bil och väntade där alla sitter i bilar och väntar på Folkunga. Jag stannade bredvid en stund, men hon kände inte igen mig, och stirrade bara konfunderad på mig.

Vid utfarten från Folkungagatan kom det en bil som blinkade höger för att svänga in bredvid mig, men jag tvekade eftersom den körde så fort. Det var tur, för annars hade vi krockat. Bilen fortsatte blinka höger ända fram till Östgötagatan, där den faktiskt svängde höger.

Sen kom "max 30 km/h"-sträckan. (Vad är poängen med en påbudsskylt som det står "MAX 30 KM/H" på? MAX och KM/H är underförstått, eftersom våra vanliga hastighetsbegränsningsskyltar utelämnar dem, och 30 är bara en riktlinje för hur fort man får köra) Egentligen får man köra 50, men jag körde 30. Karl däremot cyklade snabbare än 30 och korsade Östgötagatan på diagonalen.

Vid korsningen med Vasavägen blev jag hindrad av att en bil i högersvängfältet körde rakt framåt, så jag fick sakta in. När jag sedan körde in på Berzeligatan var jag bara 5 m bakom Karl. Det stod inga bilar på parkeringen, så jag tänkte att det skulle bli lätt att parkera, men det berodde på att parkeringen var avstängd. Jag var tvungen att köra till Katedral N istället och parkera mittemot NEK 191.

När jag lämnat jackan i skåpet kom Karl precis ut från toan. Vi sprang ikapp till salen, och Karl kom några millisekunder före mig. Sedan såg vi lappen på dörren om att lektionen började 15 minuter senare, och Karl utbrast i klassikern "S'like raiiiiaiiiin...".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: