Första bilturen på väldigt länge

Idag körde jag bil för första gången på över två månader. Det var lite ovant så för säkerhets skulle tog jag ett varv runt Barhäll först.

Efter en liten omväg runt Skäggetorp och Tornby anlände jag och micado Snoddas i Ryd för att äta lunch. Cado hade först varit skeptisk till Snoddas eftersom deras skylt är en stor korv och hon inte ville ha korv, men det slutade med att hon tog korv och jag en hamburgare. Målet var ganska dyrt, totalt 130kr, men i gengäld fick vi massor pommes.

Sedan åkte vi in till stan, men Baggen var full, precis som jag hade förutspått eftersom jag mindes att jag sett FULLT-skylten båda gångerna jag passerat med 1an, så vi parkerade på Katedral istället.

Efter uträttat ärende i stan skjutsade jag mi scado hem till Sturefors. På väg ut därifrån blev jag omkörd av Kustpilen.

När jag återvände hem var det redan ganska mörkt. Då hände följande:
* I Sturefors såg jag en lampa som blinkade. Det var en reflex fäst vid en fotgängare via ett snöre. Sensmoral: ANVÄND REFLEX I SNÖRE. DET SYNS.
* Vid det nya vägbygget stod en arbetsmaskin ute på ängen och lyste med två vita lampor. Det såg lite ut som att den stod på vägen, även om det faktiskt syntes att det inte var en bil och att den stod still. Turligt nog såg jag att vägen svängde framför den, annars hade jag kört ner i diket. Sensmoral: VAR NOGA MED HUR NI PÅVERKAR ANDRAS UPPFATTNING OM VAR VÄGEN ÄR (stanna exempelvis inte en bil på fel sida av landsvägen)
* I Vidingsjö försökte en cyklist ta sig över Haningeleden. Det var en 70-sträcka och inget övergångsställe. Jag fick trycka lite extra på bromsen, men i övrigt kunde jag bara hoppas att mötande bil också fått syn på den.
* På Kaserngatan tog sig en cyklist och två gångare över gatan. De syntes inte alls. Anledningen till att jag visste att de fanns där var att de skuggade mötande bils strålkastare. Sensmoral: ANTA ALDRIG ATT BILAR SER DIG, INTE ENS PÅ UPPLYST GATA.
* I Bergrondellerna blinkade nästan alla både in och ut. Sensmoral: NÄR DET KOMMER TILL KRITAN INSER DE FLESTA ATT BLINK INNAN RONDELL ÄR BRA.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: