Lunch

Så efter att ha spenderat morgonen med lite javascriptande på hotellrummet blev jag hämtad till NEU (Northeastern university). Universitetsområdet är, till skillnad från i Sverige, inhägnat, och öppningen i staketet är smal och slingrig (man måste göra fyra räta svängar för att komma igenom) - jag kunde knappt komma igenom med min ryggsäck. Jag gissade att det var för att stoppa löpare och kor, men jag fick veta att det var för att förhindra stöld av cyklar och datorer.

Vi åt lunch med min mors kollegor på "pei2 xun4 can1 ting1" - tränings-/kultiveringsmatsalen :S Studenterna stod och köade till en serveringsdisk, men vi fick ett eget rum. Rummet var för övrigt upplyst av sisådär 20 lågenergilampor och lysrör  - inte en enda glödlampa. Två nämnvärda rätter:
1. Degklumpssoppa - en nordisk specialitet. Soppa med små degklumpar i. Mums!
2. Papayaräkor - rätten serverades med halvan av en stor papaya (ca 40 cm lång) som någon karvat en fågel fenix i.

Efteråt fick jag hitta vägen hem själv. Det var inte så svårt: Passera stadion, gå igenom kofällan och sväng höger. Tappar du bort dig - titta efter den överlägset högsta byggnaden i området.

Nu vet jag också vad huvudgatan heter: "san1 hao3 jie1" - tre bra-gatan.

Förresten är dagens XKCD nämnvärd: http://xkcd.com/523/
Det är title-texten som är det intressanta:
Han (om grafen över deras förhållande): There's also a spike on the Fourier transform at the one-month mark where...
Hon: You want to stop talking right now.

Något förenklat beskriver fouriertransformen av en funktion hur den byggs upp av sinuskurvor med olika frekvens. Att fouriertransformen av en funktion har en topp vid en viss frekvens innebär att funktionen är periodisk med denna frekvens. Vad som gör att ett förhållande går i enmånads-(eller snarare 28-dagars-)perioder får ni lista ut själva.

Och för övrigt har jag fått lära mig två saker av micado som jag inte visste tidigare:
1. Nej, det är inte exakt 28 dagar
2. Nej, det är inte att äggen tar slut

Kommentarer
julls [http://nocturne.blog.com] (2008-12-29 @ 17:39:36):

Om du pluggar första terminen på läkare får du reda på väldigt mycket mer.... kommentar till sista stycket naturligtvis.

Hade så bra på andra änden av brunnen i loka-reklamen, eller var det ramlösa?



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: