IMO10

Idag löste jag tva problem och Jörgen likasa. Har jag tur far vi bada silver, har jag otur far han guld och jag brons.

I övrigt trodde sig resten av svenska laget ha löst första uppgiften men alla hade begatt ett fatalt misstag. Det var en funktionalekvation och efter att ha löst en andragradsekvation fick de att f(x) = x eller f(x) = 1/x för alla x. Utifran detta drog de slutsatsen att f(x) = x och f(x) = 1/x var de enda lösningarna. Det var visserligen sant, men det logiska resonemanget faller. Jag illustrerar det med en jämförelse mellan kön.

Säg att en utomjordisk ras studerar människorna och kommer fram till att varje människa är antingen man eller kvinna. Om svenska laget vore utomjordingar skulle de da dragit slutsatsen att antingen var alla människor män eller sa var alla kvinnor.

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2008-07-17 @ 15:28:26):

Mi cado es el cadobo



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: