EPSON och naturen

Jag hade tio minuter kvar tills jag skulle vara på Folkunga med ett utskrivet kinesuppsatsutkast. Det började med att printerns skannerenhet inte fungerade. Då vägrade printern att skriva ut. Nästa gång jag köper en kombiapparat ska jag se till att de olika delarna fungerar oberoende av varandra.

Det visade sig att skannerläshuvudet var mekaniskt fastlåst med en liten spärr, som jag ställde om. Då visade sig att det svarta bläcket var slut. Jag rotade en stund bland pappas saker men kunde inte hitta en enda av de 9 (10 när vi köpte dem, sedan dess har vi bytt ut den gula för att kunna skriva ut i svartvitt) bläckpatronerna från inkclub. Jag ringde min far, som sade att de låg precis bredvid skrivaren, dvs en meter till vänster i bokhyllan. Han lade sedan till att det inte fanns någon svart - att jag antagligen missat det när jag köpte patronerna i multipacket.

Min far visste alltså sedan tidigare att printern inte fungerade och vad det berodde på, men hade varken sagt till mig eller försökt rätta till det, utan bara väntade på att det skulle krisa. Några telefonsamtal senare anlände jag Folkunga på min cykel och mor min klev ur bilen med mitt utkast.

Epson (för att skrivaren inte vill skriva ut alls - inte ens i grön färg - bara för att det svarta bläcket är slut) och min far (för att ha undlåtit att påpeka att det svarta bläcket är slut) kostade därmed naturen en onödig bilresa. Jag (för att ha cyklat till folkunga istället för att låta min mor ta omvägen förbi hemmet) och min mor (för att ha skrivit ut det tresidiga utkastet dubbelsidigt och därmed sparat ett A4-ark) å vår sida har däremot skonat naturen lite, sådetså!

PS. Nu var det nära igen att hela inlägget försvann (dock inte av inloggningsrutaskäl utan mer difussa sådana). Denna gången hade jag tur, men jag måste lära mig kopiera texten innan jag skickar!


Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2008-05-12 @ 20:58:05):

Cado, när blio el problemo med el skrivareo, åko till el lektiono, sägo tillo el skrivareo krånglo y lämno inno nästo lektiono alternativto låno los datoros del folkungo skrivo ute eftero el lektiono så skulleo inte behövto el bilreso. Vao el muy onödigo.


nora (2008-05-14 @ 15:53:13):

bra att du värnar om naturen och ser konsekvenserna i ditt handlande. släng bara in orden "hålbar utveckling" nästa gång så har du en stor framtid i miljörörelsen. ;)



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: