Stråkkonsert

Det var stråkkonsert idag i Tanneforskyrkan. Jag spelade samma fiollåt som jag ska spela om exakt en vecka på stipendiekonserten.

Någon gång när Annie spelade på sin bas tänkte jag "hmm, nu spelar hon D, men det är inte grundtonen. Det verkar vara någon B-tonart". Sen kom jag på att jag inte kan strängarna på en bas utan att tänka efter (hon spelade lös sträng). Alltså hade jag antingen bra gehör, eller så tänkte jag att basen var en viola.

Innan konserten blev jag också klar med fysiken till fysikarbetet, och kom fram till att konstanten i Coulombs lag och ljushastigheten i kvadrat har samma siffror i SI-enheter, närmare bestämt att k = c^2 * 10^-7. Synd att de inte lär ut det i skolan.

För övrigt är det värsta som finns att spela fel på en konsert, om man gör det i mer än fem sekunder. Då blir hela publiken obekväm och tänker "nej, vad pinsamt", fast ingen egentligen tycker att det är dåligt eller pinsamt när de tänker efter. Korta fel spelar ingen roll alls.

Kommentarer
lolly (2008-05-19 @ 13:58:30):

folk bryr sig ju bara om de tror att den som spelar bryr sig. vilket är väldigt obvious om man svär.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: