Banan- och chokladtårta 2

Igår försökte vi återupprepa succén med banan- och chokladtårtan: http://pelli.blogg.se/2009/february/banan-och-chokladtarta.html

Vi skippade smöret, eftersom vi inte såg vad det skulle fylla för funktion, men vi fick stora problem med att smälta chokladen. Först försökte vi med en skål i ett vattenbad, men skålen var värmeisolerad, så det blev bara varmt på kanterna. När man använder skål bör man också tänka på att ha vattennivån så lågt att skålen inte flyter ens när den är tom. När vattnet blir varmare kommer det expandera, och man vill inte att skålen ska guppa omkring och skvätta vatten. Vi gav upp skålen och använde en kastrull istället, men de gick inget bra för trots hög temperatur smälte inte chokladen. Min (edit: delvis cados) gissning är att teflonet i kastrullen gjorde att chokladen som smälte lade sig som ett skyddande lager runt den osmälta chokladen, och hindrade den från att smälta mer. Chokladsmältan såg ut stundvis som köttfärssås, stundvis som böngryta. När vi så småningom hällde i mosade bananer smälte dock chokladen lätt - troligen för att vattnet i bananerna bidrog till att fördela värmen i kastrullen och löste den smälta chokladen så att det osmälta kunde smälta.

Här är en gissning på hur ett recept skulle se ut:
200g mjölkchoklad
5 bananer
2 tårtbottnar
3dl grädde

Bryt chokladen i bitar och lägg i en kastrull på medelvärme. Mosa två bananer och släng i dem så snabbt som möjligt. Låt allt smälta ihop och tag bort från värmen för att det ska svalna. Skiva två bananer och lägg på tårtbottnarna. Skaka/vispa grädden (skak går snabbare än visp även med svensk grädde). Häll chokladbanansörjan på bottentårtbotten, låt den svalna markant, bred på hälften av grädden, ställ nästa tårtbotten ovanpå, häll så mycket som möjligt av sörjan på den botten också, låt svalna markant, bred på resten av grädden och garnera med en skivad banan. Smeta överflödig choklad runt tårtan.

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2009-04-09 @ 01:44:43):

Det var MIN gissning att det var teflonet som var felet! Det var JAG som påpekade att chokladen betedde sig konstigt i kastrullen... bara så att du vet D:


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-04-09 @ 09:53:13):

Ja, du kom på att det kanske har något med teflonet att göra. Gissningen jag åsyftar i fråga är HUR det påverkade, och den tycker jag är min D:


Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2009-04-15 @ 11:19:23):

Jag håller inte med. Att chokladen inte smälte för att det låg smält choklad runt var det vi såg, sedan var min gissning att det var teflonets fel. Du bara vände på det D:



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: