Blogg.se ligger nere

Just nu (då, mellan 21.05 GMT+1 och 21.50 GMT+1) fungerar inte publiceringar på blogg.se. Det innebär att ni inte kan läsa detta inlägg. Mer specifikt dyker inga nya inlägg upp, inga nya kommentarer visas, och ändringar i kodmallarna får ingen effekt. Min gissning är att det är sidgenereringen som inte fungerar.

Såhär tror jag nämligen att blogg.se fungerar:
När en sida förändras (nytt inlägg skrivs, ny kommentar, kodmallen ändras) så tar sidgeneratorn de relevanta kodmallarna och genererar nya sidor, som sparas direkt i filsystemet som en html-fil (alternativt i en databas). Permalinkarna visar alltså mest troligen vägen "direkt" till en "fysisk fil". Vid sidhämtningar hämtas just den filen, vilket ger minsta möjliga belastning på servern.

Detta får till följd att om sidgenereringen lägger av, så fryses sajten. På blogg.se-startsidan visas hela tiden nya inlägg, men deras länkar fungerar inte, för inläggen har inte genererats än. Däremot "fungerar" allt fortfarande och ser ut som det såg ut när generatorn lade av. Detta är en STOR FÖRDEL.

En nackdel med detta system är att de har glömt tänka på en grej: Jag visar "senaste inläggen" på alla inläggssidor. Den listan visar då de inlägg som var nyast när den sidan genererades. Därför blir det, som vissa läsare har märkt, vanligen att "senaste inläggen" visar ett tjugotal inlägg fram till det aktuella inlägget. Om jag däremot ändrar kodmallen, som jag gjort nyligen, så genereras alla sidor om, och följaktligen visas de inlägg som var färska just då som senaste inlägg på alla sidor.

Jag har dock valt att fortsätta ha "senaste inläggen" på sidan, för att det är praktiskt att bläddra med, och de flesta läser ändå framförallt de nyare inläggen. Något blogg.se borde fundera på är att lägga in länkar till föregående inlägg och nästa inlägg.

Kommentarer
Erik [http://nilssonerik.blogg.se/] (2009-04-28 @ 18:12:05):

Bra att du skrev om detta!



Jag märkte också av problemet och trodde det var min webbläsare som inte ville uppdatera sidan utan endast läsa de filer som den hämtade hem förra gången som jag besökte sidan. Men nu fick vi alltså en förklaring! (Y)


KÄNSLOBLOGGEN - av Patrik PH Larsson [http://dragonph.blogg.se/] (2010-02-08 @ 23:06:35):

Ingenting verkar funka ikväll heller.... blir vansinnig på detta strul.... :(



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: