Felsökning

För många år sedan drog min far en ethernetkabel från trappan genom köket till arbetsrummet, med en skarv inuti ett skåp på vägen. Då fungerade det.

För några veckor sedan släpade jag ner min stationära dator till arbetsrummet och stoppade in en hub så att båda datorerna delade på lanet. En stund senare märkte min mor att det inte gick att betala räkningarna på de två datorerna. Faktum är att alla SSL-sidor gick segt (omkring 30s laddningstid) eller inte alls.

Jag har testat att gå ner och plugga in min laptop i hubben, och då får jag samma fel. Använder jag WLAN istället fungerar det. Jag har via sladdragningar kors och tvärs i huset under tre timmar uppbackat av en hub och två andra routrar (okej, de blev en del av problemet när jag stängt av DHCP och inte lyckades resetta dem) kommit fram till vad som fungerar och vad som inte fungerar (irrelevanta sladdar är inte angivna):

Fungerar perfekt:
router 1 - sladd A - sladd B - Dator 3
router 1 - sladd B - hub - Dator 1, 2 eller 3

Fungerar halvt (http, ping, och Skype fungerar, men inte SSL och msn):
router 1 - sladd A - sladd B - hub - Dator 1, 2 eller 3

Fungerar inte alls (ingen uppkoppling alls):
router 1 - sladd A - laptop
router 1 - sladd A - router 2 eller 3
router 1 - sladd A - sladd B - router 3

Slutsatsen jag har dragit är att allt fungerar om sladd A inte är inblandad. Annars fungerar det perfekt endast om sladd A går till Dator 3, halvbra endast om sladd A går till hubben, och inte alls i övriga fall.

Efter lite lek med en multimeter har jag kommit fram till att sladd A växlar pin 3 och 5, vilket verkar vara ett fabrikationsfel. 

Såhär fungerar en ethernetsladd, tror jag:
Sladden har åtta pins i varje ände, numrerade 1-8. Ett nätverkskort sänder genom att lägga en signal över pin 1 (TX+) och 2 (TX-), och tar emot signaler över pin 3 (RX+) och 6 (RX-). Övriga fyra pins är jord (GND).

(Kuriosa: När två datorer kopplas samman med en sladd kan det ibland krävas att den är korsad, dvs att 1 och 3 byter plats och 2 och 6 byter plats, eftersom den ena datorn ska sända dit den andra tar emot. Modernare nätverkskort räknar ut det där själv. Routrar brukar vara byggda tvärtom, så att man kopplar ihop dem med andra datorer genom raka kablar. Om två routrar ska kopplas ihop behövs då en korsad kabel (typ). Fast alla mina routrar kunde kopplas med vilka kablar som helst för de är smarta.)

Sladd A bytte plats på 3 (RX+) och 5 (GND), med följd att mottagaren aldrig får något i RX+, förutsatt att inte både nätverkskortet och routern bytte, så att det är routern som lyssnar med ena örat i marken. Dock tror jag att det är potentialskillnaden mellan RX+ och RX- som mäts, och dessutom digitalt (1 och 0), så dator 3 nöjde sig med att bara få signalen genom RX-. Däremot tyckte inte routrarna om det, och hubben är någonstans mittemellan.

Frågan kvarstår fortfarande: Varför fungerar vissa applikationer men inte andra när hubben sitter på dumsladden? Genom telnet har jag kommit fram till att det fungerar att koppla upp mot port 443 på en SSL-server, men av någon anledning verkar själva SSL:andet fungera i varken IE eller Chrome.

Teorier?

EDIT:
Nu har vi tagit en kort ethernetkabel, klippt upp, bytt plats på den grönvita och blåvita sladden, och stoppat in efter dumsladden. Detta fungerar perfekt: 
router 1 - sladd A - sladd A^(-1) - sladd B - router 3 - datorer

Som en bonus har vi full duplex istället för halv eftersom hubben inte är med längre.

Den kvarstående frågan ovan kvarstår dock fortfarande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: