0,001 lösta brott per år och kamera

Enligt BBC löste Londons övervakningskameror 1 brott per 1000 kameror förra året. Det innebär att kamerorna inte är särskilt effektiva på att lösa brott (fast det påstås i artikeln att över 70% av alla [lösta?!] mordfall lösts med hjälp av dem).

Kvar återstår då avskräckningsfaktorn. Enligt artikeln hjälpte kameror till att fånga endast 8 av 269 misstänkta rånare en viss månad. Baserat på det låga antalet misstänkta rånare gissar jag att man bara räknat med dem som fastnat på film, och då känns en riskhöjning med tre procentenheter som ingen anledning alls att undvika att råna någon på kameraövervakad plats.

Jag tänkte dock fortsätta vara generellt positiv till kameror (om än nu mer irrationellt än rationellt), så eftersom jag inte är den som sopar motstridig information under mattan tycker jag att det är min skyldighet att publicera detta här.

Kommentarer
Tim [http://gurka.se/] (2009-08-26 @ 11:28:39):

Ytterligare möjlighet: Samma brott uppklaras, fast med färre resurser.


Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2009-08-26 @ 21:20:01):

Poirot löste minsann alla sina brott utan övervakningskameror D:



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: