C++

För att få tillgång till c++, eller närmare bestämt g++, installerade jag cygwin idag (fast det var redan installerat - cygwin är en av de få saker som inte slänger genvägar omkring sig om man inte vill så jag visste inte att det var det). Cygwins g++ var dock dåligt eftersom exe-filen efter kompilering kräver cygwin1.dll på dryga megabyten för att fungera, och den filen registrerade sig dessutom inte korrekt så jag var tvungen att ha den i samma mapp som exe-filen.

Då googlade jag på "c++ windows" och fick upp MinGW istället, som jag testat tidigare fast i andra sammanhang (GNU Make och dylikt till ett tcl-script som "behövdes" för mediawikis TeX-funktion). Installationen var inte helt smärtfri då sourceforge hade FAILat en länk, så att installationen försökte hämta en fil från ".dl.sourceforge.net/..." och resultatet, en 404-sida, sparades som en .tar.gz-fil som installationsprogrammet självklart inte kunde läsa som en .tar.gz-fil.

Till slut fick jag dock igång MinGW, och det kompilerade c++-programmet till ungefär samma storlek fast utan krav på ett dll-bihang, så jag bestämde mig för att avinstallera cygwin.

För att slippa ladda ner cygwinpaketet om jag ångrar mig skulle jag spara de relevanta filerna, fast på en annan hårddiskpartition. Det handlade om några hundra filer på totalt 250 MB. Döm om min förvåning när windows uppskattade flyttiden till 1h30m! Jag lyckades dock snart komma på vad felet var: McAfee On-Access scan skulle tvunget kolla varje enstaka fil efter virus, vilket i mina erfarenheter tar 5 sekunder per fil bara för initialiseringen. Jag flyttade musen laggande till ikonen och inaktiverade OAS, och innan datorns reaktion visades på skärmen var filöverföringen klar.

Sedan kastade jag resterande cygwinmappen direkt i papperskorgen, och tog bort start-meny-genvägen. Lite kuriosa är att man måste gå igenom tre godkännanden för att slänga saker där:
0. Högerklicka, välj "ta bort".
1. "Vill du verkligen ta bort en fil?" Ja!
2. "Det här är en aktion du måste godkänna, vill du genomföra denna aktion?" Ja!
3. "En aktion som kräver godkännande vill genomföras, vill du godkänna?" Ja!
*poff*

Nu saknas bara lite registernycklar, och sen är cygwin helt borta.

Kommentarer
Viktor (2009-02-28 @ 12:49:45):

Vilken version av Windows har du?


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-02-28 @ 16:46:32):

Vista såklart! XP har inte User Account Control.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: