Gratis kollektivtrafik på landsbygden

Igår var det en insändare i corren som efterfrågade gratis kollektivtrafik på landsbygden.

Som bekant är de största problemen med gratis kollektivtrafik att det minskar cyklande och gående, att folk använder bussen till annat än transporter, och att ökat resande ger mer utgifter utan att ge mer intäkter.

Gratis landsbygdsbuss lider nästan inte alls av det första problemet, och inte så mycket av det andra problemet (fast vissa kanske väljer att åka en buss ut till Kisa och tillbaka när de har tråkigt om det är gratis), men det tredje problemet kvarstår.

Dessutom blir det problem att definiera landsbygd - ska Stureforsbor åka gratis men inte Ullstämmabor?
Frågan är också vad man gör med dem som åker lantbuss inom stan - ska de som går av 565 i Ekholmen betala när de går av, eftersom de inte åker med till Sturefors?
Och sen förekommer det förstås att till exempel folk som cyklar inom Sturefors väljer bussen istället om den är gratis.

Däremot kan man ju fundera på att sänka zontillägget (det som gör att längre resor kostar mer). Frågan är bara om det får någon större effekt - trots allt är ju inte priset så stor faktor när folk väljer bilen.

Kommentarer
julls (2009-02-11 @ 22:32:51):

Varför inte göra det enkelt för sig och ha gratis kollektivtrafik i stan? :P


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-02-11 @ 23:46:23):

På grund av det jag tog upp och det som stod på den länkade sidan.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: