Snow - the aftermath

Idag när snön har börjat töa lite grann där solen ligger på kunde man tydligt se på Great Court att de allra flesta som gått på gräset gick raka vägen mellan Great Gate och öppningen till Bishop's Hostel. Det finns vissa som anser att det är snobbigt av collegen i Cambridge att bara tillåta Fellows (doktorerna och professorerna) att gå på gräset, men de kan ju själva försöka sköta en gräsmatta där 1000 undergrads går dagligen mellan fyra fasta punkter.

Efter lunch var det återigen dags att ro.

På väg till båthuset var jag tvungen att shuffla [betydelse 3.3] över Jesus Green eftersom det varken var sandat, saltat eller plogat och snön från gårgårdagen hade lagt sig som ett istäcke över GC-banan. De enda två snöåtgärder jag sett hittills är saltkornen på gångbanorna i college och nåt rött pulver på bron till båthuset.

När vi tagit ut båten visade sig att vi var 2 bowsiders och 6 strokesiders. Som tur är var en av strokesen bisweptual men det räckte inte så Hannes, som coachade, bestämde att jag skulle byta sida eftersom han litade på mig. Ett solklart fall av diskriminering, men frågan var om det var åt det bra eller dåliga hållet. Norrmannen Mikkel protesterade högljutt, "Hur kan du lita på en svensk?!", men Hannes, iklädd blågul träningsoverall, stod fast vid sitt beslut.

Förra veckan hade jag sett att den dumma båten vid Chesterton låg lite djupare i vattnet än vanligt, och idag var det fortfarande så. Den slutsats vi drar är att båten äntligen har sjunkit och numera står på flodbottnen. Den mest sannolika förklaringen är att en roddbåt plöjt in i den i hög fart, ungefär som vi plöjde in i kajkanten idag i en sväng.

Förra gången, med fyran, var vi nära en krasch vid ungefär samma ställe och då skällde all på mig som satt på plats 2 för att jag inte kunde skjuta ifrån kanten med åran medan kanten rörde sig i förhållande till båten (tänk er att ni försöker lyfta framhjulet på en cykel i farten genom att sätta ner fötterna  - det går inte att applicera någon kraft om foten inte är still relativt underlaget, och man definitivt inte "springa med" med en åra). "I told you so" sade jag iallfall idag till de jämna från plats 3 på andra sidan båten, efter att vi skrapat fören längs kanten ett tiotal meter.

Nu har alltså min vänsterhand fått valkar, men på plussidan har högerhandens läkt litegrann.

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2009-02-03 @ 22:10:13):

Ett annat plus är att du får lite muskler i andra armen också så att du inte blir helt sned.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: