Back in Cambridge

I morse gick jag upp strax efter 6, och flygbussen gick 7.30. Jag anlände Skavsta 9.00 och 20 minuter senare, med 10 minuter till godo, lämnade jag fram mitt pass med en post-it-lapp i med bokningskod på vid incheckningsdisken. Passkontrollen gick snabbt och 9.30, med 10 minuter till godo, var jag vid gaten.

Ryanair stoltserar med att de har bästa punktligheten och bagagehanteringen bland de större europeiska företagen - tydligen råkar storleksordningen en promille ut för försenade plan eller försvunnet bagage.

Anledningen till det första är nog för att de satt sina tidtabeller med marginal. 10.10 skulle planet lyfta och 9.40 var sista boarding time, fast i verkligheten börjar de inte boarda förrän 10.00, och planet börjar rulla först 10.20. Detta är att jämföra med SJ, som skriver ut när tåget faktiskt ska rulla på biljetten, för att sedan kräva att passagerarna är på plats 30 sekunder i förväg för att dörrstängningen sker då.

Anledningen till det andra är nog att Ryanair (vad jag vet) inte säljer biljetter med byten. Det är lätt att hålla koll på att allt bagage är med när incheckningen sker 40 minuter innan avsatt avfärdstid, fast ytterligare 10 minuter innan planet egentligen avåker; i luften kan bagaget inte försvinna; och när planet är framme lastar man allt och slänger på bagagebandet - det svåra är att se till att bagaget från ett flyg kommer med ett annat, även när det föregående flyget är försenat, alternativt att bagaget inte kommer med, ifall flyget är så sent att människorna inte heller kom med. Detta problemet slipper Ryanair.

I luften märkte jag att det såg ut som föremålen på marken hade vita skuggor. Kom ihåg det nästa gång ni tappar bort er på landet på vintern - det är mest snö norr om saker.

Så planet landade omkring 11.10 (brittisk tid, GMT+0), när det egentligen skulle ankomma 11.25. Som nästnästsiste person klev jag av planet vid 11.25. 10 minuters promenad senare var jag vid UK BORDER, och där fick jag veta att mitt pass hade ett mikrochip, så jag kunde gå igenom self-service-gränskontrollen. Jag lade huvudsidan på en skanner, tittade in i en kamera, och sen öppnade sig dörrarna och jag var inne.

Trots att jag var en av de sista ut från planet anlände jag bagagebandet en minut innan bagaget kom. Därmed har jag bevis, svart på vitt, att det inte finns nån poäng att skynda sig ut ur planet om man har incheckat bagage, såvida man inte vill gå på toa förstås.

11.40 ringlade sig kön vid National Express disk lång, fast det var tydligen bara för dem som skulle köpa tågbiljetter. Jag som skulle med buss fick service direkt. Notera att det här var disken inuti flygplatsbyggnaden, det finns också ett bås vid bussarna där det inte heller brukar vara någon kö.

Sedan satt jag och väntade 20 minuter på en bänk utomhus, och så hittade jag en väntsal och väntade resterande 20 minuter inomhus.

Bussresan var extremt vibrerande, så länge motorn jobbade. Det var samma sak förra gången. Jag undrar om det berodde på att det var samma buss, eller bara att det var samma modell (National Express standardbussmodell).

13.10 skulle vi ha anlänt Parkside, men vi blev 10 minuter försenade för att det var trafikstockning i stan.

Nu är jag iallafall uppackad på rummet, och jag har hämtat mina saker hos Matt och vart och handlat på Sainsbury's. Dags för middag i Hall.

Förresten håller folk här ibland hårt på att det heter att komma upp till Cambridge, och att åka ner härifrån. Förra terminen berättade en kille för mig att han hade åkt ner i dubbel bemärkelse för en dag (fundera på det ni!).

Kommentarer
mb (2009-01-12 @ 15:11:40):

på stationer med stort resandeutbyte är sj:s tabell som visas för resenärerna oftast inte samma som banverkets. dvs sj annonserar avgång ett par min innan tåget skall gå enligt grafen


mb (2009-01-12 @ 15:12:25):

oftast var fel. ofta ska det vara



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: