LAME

Denna natt fick jag ett mycket viktigt uppdrag: konvertera rippade wma-filer till mp3 åt Foxears lillasyster 1.

Jag började med att söka upp tre konverteringsprogram, men inget fungerade: Två saknade några dll-filer, och den tredje spottade bara ut skräp i 3 KB stora bitar.

Då kom jag på att mp3-encodern LAME (Lame Ain't an Mp3 Encoder) kanske kunde komma till användning. Dock hade den officiella LAME-sidan bara källkoden, och inget färdigkompilerat. För att få tag i något användbart hänvisades man då till en lista över applikationer som använde LAME. En av dem var out_lame [http://out-lame.sourceforge.net/], som är en plugin till winamp.

out_lame lägger sig själv som en alternativ output device, och när man spelar upp musik "till" den bildas mp3-filer i en utsedd mapp. Efter att jag installerat det var det bara att lägga alla wma-filer i playlisten och låta dem spelas upp en efter en. Det var förstås tyst, eftersom ljudet gick till mp3-filerna istället för högtalarna, och uppspelningshastigheten var mycket högre, så det tog mindre än en minut per låt.

Det enda man ska se upp med är att ändra tillbaks output-device till ljudkortet innan man provlyssnar på mp3-filerna. Alternativt kan man spela upp dem i en annan spelare, exv. Windows Media Player, och det fungerar även på den fil som just håller på att skapas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: