Svängradie

Idag handlade vi på Plantagen. Någon hade tydligen bestämt att 5 kronor var för lite i pant för deras kundvagnar, så alla (förutom en) som vi såg hade femma-hålet igenfylld med plast. Jag hade dock inga mynt på mig och mamma hade bara en femma, så jag fick gå tillbaks till bilen för att hämta en tia. När jag sedan skulle stoppa in tian gick det dock inte - just den kundvagnen var inte fastlåst.

Efteråt åkte vi förbi Marbodals Kök för att kolla deras öppettider. Medan mamma gick fram till dörren vände jag bilen på parkeringsplatsen, och kom fram till att en Volvo S60 behöver strax under 5 parkeringsrutors bredd för att vända runt.

Innan allt detta hade vi tankat på Hydro med ett MasterCard. Där var man tvungen att ange ett maxbelopp som skulle reserveras på kontot. Det som blev över efter tankningen skulle återföras på kontot inom några dagar. Min gissning är att detta beror på en säkerhetsfunktion i betalningssystemet - pengarna som ska dras från kontot måste bestämmas innan PIN-koden slås, vilket sker innan tankning. Alltså är enda lösningen att låta kunden betala in så mycket pengar han/hon tror behövs, och betala tillbaka överskottet efter tankningen.

Kommentarer
Katarina [http://kirschbeeren.blogg.se/] (2009-06-27 @ 18:50:48):

Annars så brukar ju Eriks kort slå ifrån vid 599kr, en annan säkerhetsmekanism.



Tack för hjälpen iaf... Artikeln låg ju ute sen.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: