Whooosh

Som sagt tidigare låter min processorfläkt som en jetmotor när datorn är fullbelastad. Detta brukar bland annat inträffa när jag fjärrstyr srcf-servern (som kör linux) med NX Client.

Så en dag åkte jag till cado, och fann att hennes gamla laptop körde NX utan att ge ifrån sig ett knyst. Jag tittade på undersidan, och där fanns en fläkt, men den var inte igång. "Det kan inte vara hälsosamt för datorn" tänkte jag, men det var det tydligen. Klienten drog nämligen nästan inget alls på den datorn.

Genom lite googling konstaterade jag att det var en bugg i Vista - om man inte kryssar för "Disable DirectDraw for Screen Rendering" så äts all överskottskapacitet upp och datorn går i jetmotorläge. Jag var tvungen att ladda ner NX Client för att kunna ändra inställningarna, men nu är iallafall datorn nästan tyst även när jag spelar linuxspel på en server hundratals mil bort. Dock blir den inte tystare än cados, för fläkten är aldrig helt avstängd.

En dator som däremot är tystare än cados är den min mamma kom hem med idag. Den har ingen fläkt, och ingen vanlig hårddisk heller för den delen. Därmed låter den inget alls. Dock är den lite seg trots att den kör XP.

Kommentarer
Erik [http://nilssonerik.blogg.se/] (2009-06-21 @ 23:01:59):

Tips, om det är en laptop:

Ställ den på två mindre föremål så att datorn kommer upp en liten bit. Exempelvis två sudd. Då kommer bottensidan av datorn inte värma upp skrivbordet, mindre fläkt. Störst effekt när skrivbordet/underlaget har blivit varmt. ;)


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-06-22 @ 11:44:40):

Been there, done that. Jag kör med två mahjong-brickor, men det låter massor ändå. Nästa steg är väl att dra in ett kalluftsrör utifrån... :p


Erik [http://nilssonerik.blogg.se/] (2009-06-23 @ 19:44:46):

Det finns annars en form av underlägg som smälter av värmen och ger ifrån sig kyla ;)



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: