Mattesnille

Corren skriver idag om mattesnillet Jakob Åslund som går i 6an men är tre år före i matte: http://www.corren.se/archive/2009/3/25/k5r8ihlakla48n8.xml. Han tycker inte att matte är extra kul, utan han är bara bra på det. Märk väl att han började sin skolgång i Tyskland - svensk skola är exceptionellt bra på att hålla tillbaka mattesnillen med fördjupningsuppgifter.

Jag undrar faktiskt än idag hur jag lyckades undvika fördjupningsuppgifterna. Kan det ha varit att min lågstadieskolas "matematikprogram" var uppbyggt av fem böcker (egentligen sex, men ingen behövde göra första boken) som man fick ta sig igenom mer eller mindre hur snabbt man ville? Kan det ha varit att jag bytte skola efter ett år och alla fem matteböcker avslutade så att lärarna på min nya skola trots att de var i sverige inte kunde säga "här, gör dessa fördjupningsuppgifter i två år"?

Ni som är begåvade i matte kan ju själva fundera ut hur lång tid ni spenderat på fördjupningsuppgifter - tänk på att även så lite som 10% blir ett års matematiklektioner när man sprider ut det över en grundskola. Min personliga uppskattning är att om folk fick jobba i sin egen takt, så skulle minst 5% ligga ett år före vid grundskolans slut, även om de bara fick be om hjälp via e-mail till andra elever (etablissemangets vanligaste ursäkt till att trycka ner matematiker - "läraren kan inte ägna någon tid till de bästa eleverna när det är de sämsta som behöver hjälp"). Tvärt emot vad medelsvensson tror går det faktiskt att lära sig matte genom att endast läsa i böcker - läraren som förklarar allting finns mest till för de sämre elevernas skull.

Jag står fast vid vad jag har sagt tidigare: Folk som är bra på matte lär sig snabbt i svensk skola att prata bort 70% av lektionerna, och göra det de ska göra på resterande 30%. Matte är helt enkelt ett av de få ämnen där arbetshastighet kan skilja med uppemot en faktor 10 beroende på om man är bra eller dålig på det, och lektionstiderna är definitivt inte anpassade efter de snabbastes arbetstempo.

Kommentarer
Aquila (2009-03-26 @ 11:27:27):

mm, du har kanske en poäng. själv minns jag att jag var tvungen att räkna hela ettans mattebok trots att jag kunde de sista talen innan jag började. I början av trean när jag gjort ut treans mattebok fick jag en extrabok som var supertråkig. Sedan gjorde jag inte ett jota resten av det året och låg alltså i fas med resten när vi började fyran. Är ju ganska smart om man vill hålla klassen på samma nivå.


Viktor (2009-03-26 @ 13:04:11):

Det finns en anledning till att jag föredrar alliansen framför vänstern när det gäller grundskolepolitik. Högskolepolitik är mer tveksamt.


Angie (2009-03-26 @ 18:09:18):

du har så rätt. jag började tänka på det redan i fyran. jag till exempel har fått jobba med fördjupningsuppgifter cirka 3/4 av tiden i grundskolan, vilket slutade med att jag började snacka med de korkade människorna i klassen istället:P för grejen är den att min mattelärare inte kunde mer än vad vi fick lära oss, och därför var hon rädd för att jag skulle lära mig. tala om det här för fredrik reinfeldt!D:


Karin (2009-03-27 @ 09:12:31):

Att låta de som är begåvade i ett ämne fortsätta på egen hand(alltså inte med extrauppgifter) låter bra. Resurser behövde finnas till oss som faktiskt inte var så bra på matte.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: