Waffle FAIL

För några dagar sen såg jag på TV att kineser kanske äter dumplings (jiaozi) på nyår (det kinesiska) för att "jiaozi" låter som en benämning för timmarna omkring nyåret, och det tyckte jag lät som en dum grej att göra. Sen läste jag om våffeldagen, då vi äter våfflor för att det låter som "vår fru", och insåg att det var samma sak.

Fast det är inte riktigt samma sak: Vi äter våfflor för att det är våffeldagen, och det är våffeldagen för att det är vårfrudagen. (Kineserna trodde nog inte att nyårstimmarna faktiskt hette "jiaozi", och även om de trodde det skulle det inte vara vettigt att tro att man ska äta "jiaozi" då.) Ett annat namn för vårfrudagen är Jungfru Marie Bebådelsedag, eftersom Maria är vår fru. Anledningen till att vi firar denna dag idag är att det är nio månader innan jul, och vid jul föddes Jesus.

För att fira våffeldagen åt los cados våfflor till frukost. Eftersom vi inte hade våffelmix skulle vi göra våra egna våfflor. De flesta recepten krävde grädde eller creme fraiche, men jag hittade ett på aftonbladet som verkade använda äggvita istället: http://www.aftonbladet.se/matvin/article4724055, första receptet. När vi hade gjort smeten märkte vi dock att något var fel: 2dl mjölk + 4dl mjöl = deg. Vi adderade successivt vätska (mjölk och vatten) genom gräddningen tills vi hade motsvarande om vi hade hällt i 4dl extra vätska från början. Då blev våfflorna iallafall lite frasiga.

Här är ett annat misslyckat recept: http://www.corren.se/archive/2009/3/25/k5r3vv5wxc9gluw.xml

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: