McAfee

Igår tänkte jag att jag skulle virusscanna min dator. Det gick inte så bra. Precis som senast jag försökte scanna hängde sig datorn i mitten och skärmen såg ut som en sån där 3D-bild.

Tidigare trodde jag att grafikkortet överhettats eller något, eftersom det såg ut som ett skärmproblem och eftersom skärmen förblev svart om man försökte starta datorn direkt efter hårdavstängningen. Dock motsades detta denna gång av att temperaturen låg inom rimliga gränser, så jag tänkte att jag skulle ta reda på vad felet var.

Ett problem med McAfee är att det är extrem användarovänligt, särskilt om man felsöker. Det största felet är att ingen kontinuerlig logg skrivs. Om datorn dör i mitten så har man ingen aning om vad som hände innan. (Detta löste jag dock genom att skaffa hypersnap och ta en skärmdump var 5:e sekund. Det blev 2 GB i timmen eftersom oavsett vad programmet sparade i för format så tog varje bild upp 3 MB.)

För att genomföra en On-Demand Scan högerklickar man på ikonen och väljer det. Sedan kommer default-inställningarna upp. Där finns per default tre sökposter (boot sector, running processes, all drives). För att ta bort dem trycker man på remove, OK, remove, OK, remove, OK. Konstigt att man skulle behöva bekräfta detta, då det inte är särskilt svårt att få tillbaks posterna.

Sen klickar man på add, och måste bläddra sig igenom en lång lista till "Folder or Drive" Det finns ett 30-tal andra saker som verkar vara viktigare enligt dem. För att inte söka igenom vissa filer (typ mina bilder och sånt som jag redan scannat) måste man gå in exceptions-menyn. Där lägger man till mappar genom Add, Browse, bläddra sig igenom ett träd (som ALLTID börjar om från början), OK, kryssa i ignore subfolders (alltid urkryssad), OK.

Man kan sedan spara sina inställningar, men bara välja namn första gången. Om jag vill göra en snarlik scan så måste jag alltså börja om inställningarna från början om jag inte vill spara över de gamla. Att öppna en gammal scan går inte heller just där, då måste man stänga ner fönstret, gå till VirusScan Console, och dubbelklicka där. För övrigt visas inte alltid alla sparade scans där. Dessutom så blev en gång en scan korrupt - jag vet inte vad som hände, men det gick inte att ändra i exceptions längre. Jag fick börja om från början.

Att göra detta om och om igen var inte kul. Tänk er själva om ni arbetade i Word utan Ctrl+C och varje punkt tog 10 steg genom massor menyer för att skrivas (och det var DET ENDA du använde just de menyerna till, så man tycker att datorn borde ha lärt sig). Tyvärr är det inte många som använder virussökningar ofta, så det finns ingen press på tillverkarna att göra användarvänliga program.

Något som skulle underlätta var om vissa inställningar låg i en stor textruta (exv listan på mappar att utesluta), som man kunde kopiera på en gång och spara ner, istället för att mata in varje mapp för sig. Något lite simplare vore om man kunde kryssa i många mappar på samma gång i exlude-listan (som man kan på många andra program).

Genom uppdelning lyckades jag scanna mig igenom C:\, och sedan var det D:\s tur. Någonstans på vägen hängde det sig. Jag sökte igenom mapparna en och en, och till slut var det dags för Users med massor undermappar exkluderade. Då hängde det sig igen.

Så småningom bestämde jag mig för att starta om i felsäkert läge istället, och då gick det att söka rakt igenom. Sedan kollade jag upp lite uppdateringar på nätet, och nu har jag lyckats scanna igenom hela datorn tre gånger. Vad felet var vet jag fortfarande inte. Om ni ska skaffa ett antivirusprogram ska ni iallafall inte ta McAfee.

Kommentarer
Anonym (2009-05-17 @ 18:54:13):

Avast har en gratis-version av sitt antivirusprogram. De har satsat på användarvänlighet, i varje fall om man vill göra standardsökningar. Hur bra det är eller hur bra man kan ändra inställningar vet jag dock inte.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: