Power Plan

Min dator har tre olika power plans - "High performance" (3), "Balanced" (2) och "Power Saver" (1).

Något jag stört mig på länge är att datorn ligger på 90 grader och fläkten låter som en jetmotor hela tiden under plan 3, trots att jag inte gör något. Under plan 1 spelar det dock ingen roll hur hårt jag pressar datorn - temperaturen går inte över 65. När jag ställer om från plan 1 till 3 gör temperaturgrafen ett lodrätt hopp på minst 20 grader, och fortsätter brant uppåt tills cruise temperature uppnås. Detta beteende antydde att temperatur hade mer med inställning än processorbelastning att göra.

I morse pillade jag lite på datorn och jag tror jag har listat ut den främsta anledningen nu. Detta är min teori: Planerna bestämmer över något som heter "processor state", och det är hur stor andel av full klockhastighet processorn ska köra på. Sedan mäts CPU-belastningen, som sig bör, i hur stor andel av processorns kraft (klockcykler?) som används. Det som avgör hur varm datorn går är snarare klockfrekvensen än processorbelastningen, men de två är normalt korrelerade genom att datorn klockar upp och ner beroende på hur mycket man använder av processorn.

Såhär ser planerna ut by default i Vista:
1) Min: 5% Max: 50%
2) Min: 5% Max: 100%
3) Min: 100% Max: 100%

Plan 2, "Balanced", låter alltså processorn jobba så snabbt den vill. Plan 1 hindrar processorn från att gå snabbare än 50% (1.05GHz?), medan plan 3 tvingar processorn att hålla sig på 100% (2.10GHz) hela tiden. Huruvida det sistnämnda påverkar prestandan nämnvärt kan diskuteras.

I Vistas Reliability and Performance Monitor (under Administrative Tools i Control Panel) kan man se både CPU-belastning och -frekvens. Där har jag kommit fram till följande: Min dator "förstår" tre frekvensnivåer: 23%, 52% och 100%. Om man sätter en maxgräns avrundas den nedåt till närmsta nivå (fast minst 23%). Om man sätter en mingräns avrundas den uppåt till närmsta nivå. Mingräns går före maxgräns. Om datorn sen har manöverutrymme kvar regleras klockfrekvensen KONTINUERLIGT mellan de två gränserna beroende på belastning.

Detta får till följd att om man sätter en maxgräns på 50% så ligger datorn endast och puttrar på 23% (kanske lägre, men jag har inte lyckats få ner belastningen så mycket). Om man sätter gränsen på 52% eller 99% så pendlar datorn mellan 23 och 52. Endast om man sätter max på 100% när min är 0% kan datorn gå över 52%. När min är 53% eller över går processorn konstant på 100%.

Därför kör jag nu följande planer:
1) Min: 0% Max: 23%
2) Min: 0% Max: 52%
3) Min: 0% Max: 100%

Kommentarer
Viktor (2009-05-07 @ 22:29:04):

Hur gör man om de planerna? Och jag tror att den främsta praktiska nyttan man har av planerna är att man kan välja olika inställningar för när datorn ska stänga av sig. Alltså kan man välja att datorn stänger av skärmen eller att hela datorn stängs efter kort inaktiv tid vid energisparläge och att den aldrig stängs (om inte batterierna tar slut) vid hög prestanda.



Hur ändrar man de inställningarna du nämnde i Vista?


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-05-07 @ 22:51:41):

Du kommer till Control Panel\Hardware and Sound\Power Options antingen så eller genom att klicka på batteriikonen och välja "More power options". Sedan "Change Plan settings" nedanför valfri plan, och "Change advanced power settings" nere till vänster. Processorn finns sedan under "Processor power management".



Varje plan gör skillnad på batteri och sladd, så man behöver bara en plan för att spara på batterierna men slösa på sladden. Däremot så använder jag planerna om jag t.ex. vill köra extra kallt ibland. Det är dock jobbigt att om man vill ändra en generell inställning så måste man göra det på upp till 6 ställen.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: