Tricks

Nuförtiden använder jag Minefield som huvudbrowser. Det är samma sak som Firefox fast instabilare.

En av funktionerna jag INTE tycker om är att Ctrl+tabb fungerar som Alt+tabb: istället för att man scrollar igenom tabbarna en efter en får man upp en ruta med små ikoner i, och sen hoppar en markering runt i ordning efter vilken tabb man besökte senast.

Det är jobbigt på två sätt: först måste man mentalt ställa om från den linjära ordningen i tabbfältet till ett rutnät och identifiera sitt mål, och sedan måste man trycka tabb en gång i taget tills markeringen hamnar på den tabb man vill ha (eller så kommer man ihåg hur många tabbar sedan man besökte den, och trycker så många gånger).

Det är inte så jag använder tabbarna, utan jag vill kunna se direkt "jag vill x steg till vänster/höger", och sedan trycka tabb så många gånger utan att titta. Däremot har jag inget emot när Windows fungerar på ovanstående sätt, men det beror mest på att jag oftast klickar i aktivitetsfältet istället för att alt-tabba. De få gånger jag använder alt-tabb är det just för att byta till en nyligen använt program, och då är det praktiskt med denna ordning.

I vilket fall fixar man till det beteendet såhär:
Skriv "about:config" i adressfältet. (Här kommer man åt alla avancerade inställningar i Firefox)
Ändra "browser.ctrlTab.recentlyUsedLimit" till 0. (Detta anger troligen hur många tabbar den browsern ska komma ihåg som senast använda och därmed stega igenom först, innan den börjar gå efter tabbordning.)
Ändra "browser.ctrlTab.previews" till false (Detta anger att ingen ruta med ikoner ska komma upp)

Notera att alla inställningar som inte är standard är fetmarkerade, och det går att högerklicka och välja "reset" på varje inställning, så det borde inte vara något problem att återställa om man ångrar sig.

---

En annan grej jag hittat nyligen är glass2k: http://chime.tv/products/glass2k.shtml
Vista (och XP) har tydligen inbyggda funktioner för genomskinliga fönster, och dem kan detta program komma åt. Nu kan jag trycka Ctrl+Alt+Shift (inställningsbart) + siffra eller högerklick för att ställa in genomskinlighet i steg om 10%. En bonus är att programmet bara består av en exe-fil och inte behöver installeras. Det är bara att starta, så lägger det sig i aktivitetsfältet och fungerar direkt. Autostart går också att ställa in. (Notera att eftersom det är en windowsfunktion förblir fönstrena genomskinliga även efter att man stängt programmet. Åtgärda genom att starta igen och ställa tillbaks allt till 100%.)

Detta program är väldigt praktiskt när man ska skriva av saker och inte vill byta mellan fönster. Anledningen till att jag skaffade det var att jag skulle mata in en melodisnutt från xkcd [http://xkcd.com/389/] till ett notredigeringsprogram för att lyssna på det. Här är Randalls egen kommentar: [http://blag.xkcd.com/2008/02/27/keeping-time/].

---

På tal om notredigeringsprogram läste jag nyligen på nyteknik.se om detta: [http://www.noteflight.com]. Det kör helt i browsern och innehåller de flesta funktioner. Notera att även om man får välja användarnamn så använder man sin mailadress vid inloggning, och det går inte att ändra. Därmed blir det jobbigare att använda detta trick: [http://gurka.se/2008/09/13/felstavade-mailadresser/].

Den största bristen med noteflight är att inte alla saker har tangentkombinationer, så man måste ofta gå och fippla i menyerna. Ett annat problem är att den bara stöder två stämmor per notrad och dessutom kan man inte ändra antalet stämmor mitt i en takt (Sibelius klarar fyra stämmor, och man kan göra pauser osynliga så att det blir som att stämman börjar/slutar mitt i takten). Det jag störde mig mest på var dock att man ställer in notlängden EFTER att man matat in noten, medan det är tvärtom i Sibelius. Visst är noteflights system vettigare (förutom när man kommer till slutet av takten), men jag är van vid Sibelius, och det är det jag kommer fortsätta använda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: