Diverse om trafik

För några dagar sedan friades den bilist som varit inblandad i en incident med en långsamt rullade bil och en trafikblockerande miljöaktivist på motorhuven. Eftersom jag var starkt emot aktionen är jag personligen mycket glad för att föraren blev friad. Egentligen kanske det inte är så bra att uppmuntra till att köra på folk, även om det går långsamt, men det är ju inte heller bra att uppmuntra folk att stå kvar och eventuellt kasta sig på motorhuven.

Förra året fångade Sveriges fartkameror 40 000 fortkörningar där polisen lyckades identifiera fordonet men inte föraren, och vid 13 000 av dem vägrade ägaren lämna ut namnet på föraren som därmed kom undan. Självfallet ska bilägaren vara ansvarig (för att lämna ut namnet på föraren) när trafikförseelser (såsom fortkörning och parkering) begås med vederbörandes fordon. Om bilföraren vägrar ska bilen tas i beslag när de obetalda böterna överstiger bilen i värde.

På E4 utanför Nyköping fattade en lastbil eld. Som vanligt saktade folk in för att titta, och det brukar gå bra förutom när två förare som i det här fallet bestämmer sig för att sakta ner till två olika hastigheter innan de vänder bort blicken, och den bakre föraren tar den högre hastigheten.

Slutligen har jag konstruerat en enkel modell av en bil med deformationszon: Bilen är en punkt med massa m och en deformerande stång med längd x. Om stången alltid deformeras för att minimera maximala accelerationen a, så blir förhållandet vid en kollision i relativ hastighet v mot ett föremål med massan M det följande:
a = v^2/(2x) * (M / (M + m))
Accelerationen är alltså omvänt proportionell mot deformationszonens längd och (1 + k), där k=m/M är kvoten mellan föremålens  massa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: