Join the DAMTP side

Vi vet alla att rena matematiker är mer värda än tillämpade matematiker, och även om jag haft mina tvivel har jag alltid varit inställd på att bli en första klassens matematiker när valmöjligheterna (egentligen valtvånget) kommer i part II (tredje året).

Idag var jag dock på min första Quantum Mechanics-sup och nu vet jag inte vad jag ska bli längre. Uppgifterna var inte särskilt intressanta, men det supervisorn sade om teoretisk fysik de sista 20 minutrarna har nästan lyckats övertala mig att bli den lägre stående typen av matematiker ändå. Ett hinder som kvarstår är dock att akronymen för Department of Applied Mathematics and Theoretical Physics låter som en utvecklingsstörning (fast det kanske vägs upp av Hawkings coola rullstolsdator).

En av sakerna supern sade var att fysiker idag har uppmätt att elektriska kraften följer Coulombs lag ner till ländgskalor på 10^-13 m, men att gravitationslagen bara bekräftats ner till 10^-4 m, dvs 0.1 mm, eftersom kraften är för svag för att uppmätas i mindre skala med dagens teknik. Om gravitationen är proportionell mot en större potens av avståndet än kvadraten på liten skala skulle det indikera att det finns fler dimensioner, och det är det strängteoretikerna jobbar på. (I n dimensioner avtar allt med 1/avståndet^(n-1) : En våg kan skickas oförändrad längs en slinky ; En ring på vattnet växer i omkrets ~r så energitätheten avtar ~1/r ; Gravitation, elektromagnetism, ljusstrålning, ljudvågor, etc. avtar som 1/r^2 i 3D.)

Kommentarer
Karl (2009-11-11 @ 23:19:48):

Join the applied science side, we've got cookies.


Rikard (2009-11-27 @ 13:17:07):

Join the theoretical side, we've got quarks.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: