The mathematician's but

Det finns ett skämt som går såhär:
- In English, two negatives makes a positive, while in Russian, a double negative is still a negative. However, two positives can never make a negative.
- Yeah, right...

I matematikens värld finns det en liknande konstruktion, som jag kallar "mathematician's but". "But", dvs "men", markerar normalt någon sorts motsättning mellan satser, men inte i denna konstruktion. Konstruktionen används uteslutande i bevisföring, när man kommer fram till ett påstående som behöver bevisas (vilket oftast sker i slutet av beviset). "Mathematician's but" placeras då framför beviset för detta påstående.

Exempel: "... so we need to show f(x_n) -> f(x). BUT f is continuous, so we're done."

Jag är personligen emot denna konstruktion, så jag gör alltid om den till formen "SINCE f is continuous, we're done". Eftersom "but" i början av meningar nästan uteslutande är "mathematician's but" kan jag lugnt ersätta det med "since" innan föreläsaren ens påbörjat resten av meningen.

Kommentarer
Tim [http://gurka.se/] (2009-11-12 @ 07:58:50):

Även i slutet av motsatsbevis?


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-11-12 @ 09:08:59):

"... so x = 1. But x = 0, contradiction!" är inte mathematician's but, utan vanlig but. Den dyker i och för sig upp lite då och då, men man vet ju från början om det är motsatsbevis och kan avaktivera inline-but-replacen.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: