Cykelöverfart

Corren skriver att transportstyrelsen vill göra något åt att i genomsnitt 22 cyklister om året dör i kollision med motorfordon i Sverige. De olika förslag som presenteras för säkring av cykelöverfarter är:
1) Företräde för cyklar.
2) Särskilt vägmärke för cykelöverfarter.
3) 30 km/h vid cykelöverfarter.

Generellt tycker jag att företräde för cyklar vid överfarter är onödigt om inte farligt. Cyklar rullar för snabbt för att bilister ska tvingas väja för dem när de dyker upp från ingenstans, och cyklisten kan kliva av och utnyttja "zebralagen" (förutsatt att det är övergångsställe bredvid) när han/hon vill ha företräde, vilket också eliminerar överraskningsmomentet. Jag kan faktiskt inte tänka mig någon cykelöverfart i Linköping där en företrädesregel skulle vara till nytta (längs huvudstråken är cyklisterna antingen ute i körbanan eller ljusreglerade).

Att skylta och/eller hastighetsbegränsa överallt känns inte heller bra, eftersom det kan bli för många skyltar och många onödiga inbromsningar som distraherar föraren. Däremot kunde det vara bra att ha skyltar som tydligt signalerar väjningsplikt mot just cyklar samt markeringar i körbanan så att cyklisterna vet, vid de tillfällen då det redan i dagsläget är väjningsplikt mot cyklar (när man korsar cykelbana, vilket faktiskt är väldigt svårt att veta om man gör eller inte) och eventuellt vissa andra utvalda cykelöverfarter. På farliga ställen där cyklar förekommer men inte ska ha företräde kan man sätta upp varning för cyklar och mopeder (vilket man också gör i dagsläget).

Kommentarer
Viktor (2009-10-22 @ 13:26:16):

Problemet är att cyklister idag anser sig ha de facto företräde. Inte att bilisterna har skyldighet att stanna, utan bara att cyklister har företräde. Då kan det vara lämpligt att göra denna de facto-regel lagstadgad. Alternativt som du säger skärpa in att det inte är ok.


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-10-22 @ 14:06:47):

Jag personligen kan inte erinra mig att jag någonsin sett en cyklist begära företräde vid en vanlig cykelöverfart, men det kanske är annorlunda i Uppsala.


julia (2009-10-22 @ 23:11:23):

Jag tänker i samma bana som du. Rent livsfarligt att ge cyklisterna företräde överallt. Tydlig skyltning tycks vara det som fattas i nuläget, så bäst vore om beslutsfattarna förstår att mycket mer än så inte behövs.


Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2009-10-26 @ 23:04:01):

Linköping är en underbar cykelstad, men vi är ett undantag.



Trots att Uppsala som studentstad är mycket större så är det inte cykelvänligt. De uppför sig dessutom som galningar. När vi (fotgängare) hade grönt så körde två cyklister förbi oss, mot rött ljus på bilväg - inte cykelväg! Enligt Viktor har bilarna lärt sig att stanna för cyklister för att undvika kollision. Jag tycker dock att i det här fallet skulle utbyggnad av cykelvägar skulle vara bästa lösningen.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: