Dusch

"Min" dusch dras med vissa problem:
* På morgonen när jag ska duscha har vattnet i systemet kallnat och det tar ca 300 sekunders spolning (jag har räknat) innan vattnet blir varmt.
* Duschmunstycket är fastmonterat i väggen och går inte att ta ner, så om duschen är igång fyller vattnet hela duschkabinen och går inte att undvika.
* Duschdörren är konstruerad så att man inte kan öppna den när duschen är igång utan att det genast blir översvämning utanför.

De första dagarna utvecklade jag därmed metoden att sätta upp handen mot duschmunstycket så att vattnet rinner längs väggen istället för att träffa mig medan jag väntade på att det skulle bli varmt. Notera att fingrarna ska peka nedåt så att vattnet lämnar handen direkt istället för att rinna längs armen till armbågen (är det bara jag som funderar på hur vatten rinner när jag står i duschen?).

Nu har jag dock kommit på en bättre lösning: Spola varmvattnet i handfatet på den angränsande toan istället. Förutom att jag inte behöver stå naken och få kallvattenstänk på mig i fem minuter så sparar detta också på miljön eftersom det är rent "varmvatten" som spolas. Duschen är spärrad så att man som mest kan få en 50-50-blandning eller nåt.

Kommentarer
Erik [http://nilssonerik.blogg.se/] (2009-10-25 @ 15:01:06):

Jag brukar sätta på kranen i handfatet samtidigt som duschen, då går det ju ännu fortare. Dock kanske det inte är så smidigt i din situation eftersom det är olika rum.



Hade dock inte tänkt på det där med 50-50 varm/kall. Visst saknas den spärren generellt i Sverige?


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-10-25 @ 15:10:27):

Ja, det är olika rum, men även om det var samma skulle det inte vara värt mödan att stiga ur duschen för att stänga av kranen när temperaturen uppnåtts.



På moderna duschblandare i Sverige brukar det ju sitta en spärr vid ca 37 grader som man måste dra i om man vill få varmare. Här är ingen duschblandare byggd för att kunna uppnå ens den värmen, men frågan är om det är colleget, universitetet, staden eller landet det är fel på.


Erik [http://nilssonerik.blogg.se/] (2009-10-25 @ 17:16:56):

Yes, jag gissar på universitetet. Blandarna lär ju säljas på den internationella marknaden.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: