Massvaccination

Idag skriver Corren att en miljon svenskar redan har vaccinerats. Jag hade ingen aning om att det var så många, trots att jag följer Corren och Aftonbladet. Cirkulerar det mycket vaccinationsinformation i Sverige i andra medier (exv. skolor)?

I vilket fall känns det betryggande, med tanke på hur många som har dött "i samband med" (dvs inte nödvändigtvis orsakat av) vaccination respektive svininfluensa hittills. Vad jag vet är det fyra för vaccinet, så totalt förväntas 36 personer dö i samband med vaccinationen om hela Sverige vaccinerar sig. Vad gäller sjukdomen säger google maps att det just nu är 2 dödsfall och under 2000 smittor, men det är antagligen fler smittade som inte testats så vi kan säga 2 dödsfall på 10 000 smittade. Då behöver svininfluensan nå 180 000, dvs bara 2% av Sveriges befolkning, för att vara i samband med lika många dödsfall som en full massvaccination.

En annan grej man kan räkna på är följande:
Låt säga att en miljon människor har vaccinerats under en månad, dvs ca 30 000 per dag. Samtidigt har 250 personer per dag dött i Sverige. Därmed borde det varje dag vara 3e4 * 250 / 9e6 = 0.83 personer som både vaccineras och dör. Jag orkar inte tänka efter (det är lite problem med att man inte kan dö och sedan bli vaccinerad), men rent statistiskt förväntas alltså åtminstone 0.41 personer varje dag dö samma dag som de fått vaccinet.

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2009-10-27 @ 21:40:18):

Jag har knappt inte sett någon direkt information om vaccinet eller vaccineringen. Det enda jag egentligen har hört är att pappa ska vaccinera sig i veckan för att han är prioriterad.


Anonym (2009-10-27 @ 23:27:52):

På gymnasie- och grundskolor har eleverna fått ut tillståndslappar för föräldrarna att skriva under därefter har "hela" skolan vaccinerats.



Gällande extrapoleringen och medecin i allmänt. Kan det vara så att du har större sannolikhet att dö (givet att du är smittad) om du har större sannolikhet att smittas pga immunförsvar eller gäller det omvända pga vitalitet => exponering men samtidigt låg risk att dö.



dvs är det "troligt" att de som "ska" dö i smittan redan är smittade?


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-10-28 @ 00:28:27):

Innan sjukdomen har spridit sig jämnt över landet kan man inte påstå att de som har lätt för att bli smittade har blivit smittade, än mindre något om de som har lätt för att dö.



Hur stark korrelationen mellan smitta och död är är också svårt att säga. Å ena sidan är ju båda kopplade till immunförsvaret, men å andra sidan är det inte riktigt samma sak och dessutom spelar nog många andra faktorer roll för om man dör av viruset eller inte.


Viktor (2009-10-28 @ 00:37:28):

Jag har svårt att tänka mig att en miljon redan vaccinerats. Här i Uppsala län så har man nätt och jämnt lyckats vaccinera de 60% av vårdpersonalen som var intresserade och börjat vaccinera riskgrupperna. Därefter kommer barnfamiljer och studenter, sedan resten.


Erik [http://nilssonerik.blogg.se/] (2009-10-30 @ 21:13:27):

I Stockholm är det massor av information genom reklam. Typ på stan och i tunnelbanan. Dessutom har spotify reklam om det också.



Jag är vaccinerad och det gick väldigt fort och smidigt! :)


Karin (2009-11-24 @ 17:16:45):

Hos mig har i princip alla på sjukhuset, inklusive studenter vaccinerats. själv fick jag sprutan för flera veckor sen. Riskgrupperna är (?) också avklarade och i helgen hade både Majas dotter och mina simskolebarn (ålder runt 4-5) vaccinerats. Enligt mamma har vaccinationsvågen nu nått mina systrats skolor och de hade fått schema för det på hennes arbetsplats också. Så småbarn och skolor i fokus verkar det som.. ( kolla lio.se)


Karin (2009-11-24 @ 17:21:02):

Jag har inte sett nån direkt reklam för vaccinet, men lass landslagsläkare (?) hade satt upp en text i simhallen som gick ut på att man borde vaccinera sig. Sen finns ju "Den nya influensan (H1N1)-åtgärder för att förhindra smittspridning"- lappar uppsatta överallt.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: