Flygstoppets effekter på koldioxidutsläppen

Ur en helhetssynpunkt kan man nog säga följande om den direkta miljöpåverkan i form av koldioxidutsläpp från ett flygstopp över delar av Europa:

Positivt:
* Vissa resenärer har valt att ställa in sin resa helt.
* Vissa kortväga resenärer har valt andra, mindre koldioxidutsläppande alternativ.
* De resor som ändå blir av under perioden - vare sig i tid eller försenade, med flyg eller med andra färdmedel - blir effektivare eftersom fordonen är fullpackade.

Negativt:
* Långväga resenärer in till Europa har landat på helt fel ställen vilket orsakar extra marktransporter, men inte nödvändigtvis en reduktion i flygsträcka.
* Generellt går flyg raka vägen mellan start och mål medan en landresa kan behöva ta omvägar med extra utsläpp som följd.
* Trängsel på vägarna (om det blev någon) ökar koldioxidutsläppen för bil- och bussresor.

Kommentera gärna med mer idéer.

Det skulle vara intressant att veta hur mycket koldioxid som egentligen sparades, jämfört med hur mycket flyget släpper ut vid normal operation.

Angående koldioxidutsläppen från själva vulkanen hoppas jag att klimatforskarna redan tagit hänsyn till vulkanutbrott i sina modeller - allt annat vore korkat.

Kommentarer
Viktor (2010-04-23 @ 16:16:59):

Vad jag har hört så kan vulkaner potentiellt bromsa den globala uppvärmningen. Detta förutsätter dock att askan kommer upp i statosfären (vilket inte skett i detta fall), där det gör mer för att blockera solinstrålning än för att hålla kvar värmen från jorden. I övrigt vet jag inte.


Erik N (2010-04-26 @ 16:59:03):

Transporter som tidigare var planerade till långsammare färdmedel kunde aldrig genomföras eftersom dessa färdmedel blev fulla. Istället ligger man efter sitt tidsschema när flygtrafiken öppnar, vilket gör att man då kostar på sig flyg för att komma i tid. Kanske inte jättevanligt, men inte omöjligt.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: