Gåta

Den norra är märkt "söder", medan den södra är märkt "norr". Varför?

OBS! Detta är en konventionell gåta, inte en albatross. Nedan följer SPOILERS.

Förtydligande: Detta är ett fenomen som jag bara känner till ett exempel på, men som har en rimlig anledning och bara kan uppstå under särskilda förhållanden.

Ledtrådar:

1. Detta fenomen uppstår främst när det finns en nordostlig/sydvästlig trend med lokala variationer.

2. Storbritannien är ett av de få länder i världen där fenomenet istället uppstår vid trender i den vinkelräta riktningen (nordvästligt/sydostligt).

3. Exemplet utgörs av två nästan identiska restauranger (därav behovet att kalla den ena "restaurang norr" och den andra "restaurang söder"). Dessa byggdes antagligen samtidigt, bara ett stenkast ifrån varandra.

4. Frågan är inte så mycket var, utan snarare vart.

Svar: Här. Ditåt?

För övrigt kom jag att tänka på detta medan jag åtnjöt en god vegetarisk planka för 89 kr på den norra restaurangen, dvs "restaurang söder". Slutsatsen man kan dra är att det finns god vegetarisk mat, men man måste köra 100 km tur och retur för att kunna äta den :p

Kommentarer
Viktor (2010-04-12 @ 20:43:29):

Var är det tänkt att man ska gissa?


Kalle (2010-04-12 @ 22:48:11):

ööh, den var ju jättenkel (tror jag) länkarna svarar ju tydligt (tror jag). Men hur kom du fram till 2? har du googlat resturanger?


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2010-04-12 @ 23:38:56):

Jag har redigerat inlägget. Det var klumpigt formulerat.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: