SJ

Efter Ryanairs biljett(pris)system kommer här en begränsad utläggning om SJs. Inga garantier för korrrekthet lämnas.

Hos SJ kan man köpa tre olika sorters biljetter, från billigast till dyrast:
* Ej ombokningsbar. När biljetten är köpt kan man inte avboka.
* Ombokningsbar. Avbokar man får man en värdecheck som gäller i 90 dagar (på valfri sträcka, men bara vid ett köptillfälle).
* Återbetalningsbar. Avbokar man får man pengarna tillbaks.

I biljettpriset ingår en bokningsavgift på vanligen 7%/12% (köp utan/med kontakt med levande människa) av nettopriset, dock lägst 5kr/20kr. Dessa pengar fås inte tillbaks vid ombokning/återbetalning.

Den återbetalningsbara biljetten kostar vad som kan betraktas som fullpris - det man skulle få betala om man köper biljetten ombord på tåget (minus ombordavgiften på 50kr, om jag minns rätt). Detta priset ändras alltså inte med tiden.

De två rabatterade varianterna släpps 90 dagar innan avgång. Priset börjar lågt (95kr för den billigaste brukade reklamen vara förr), och höjs allt eftersom platserna går åt eller avgångstiden närmar sig (jag har inte lyckats lista ut exakt hur). Sambandet mellan de tre priserna är att rabatten (jämfört med fullpris) på den ombokningsbara biljetten är 20% mindre än rabatten på den ej ombokningsbara.

SJ formulerar sig dock omvänt: Den billigaste biljetten är baspriset, och på det läggs en avgift för ombokningsbarhet/återbetalningsbarhet. Då kostar ombokningen 20% av återbetalningen.

Dessutom åtnjuter alla upp till 26 år samt studerande reducerat pris - 15% rabatt (i 2kl). Två barn upp till 15 år reser gratis (bortsett från bokningsavgiften på 5kr/20kr) tillsammans med "vuxen". Så många personer under 15 år som möjligt ska alltså köpa barnbiljett, även om det innebär att en ungdom behöver köpa vuxenbiljett istället för reducerat. Är man två varav en under 15 sparar man 40%; är man tre varav två under 15 sparar man 60%. Frågan är vad SJ tycker om detta förfarande.

Här är fullpriser för Linköping C-Stockholm C (priserna varierar dock +-1kr):
X2000: 2kl 686kr, 2kl red 584kr, 1kl 910kr
Regionaltåg: 2kl 284kr, 2kl red 241kr, 1kl 605kr

Syftet med detta komplicerade biljettsystem är (förstås att tjäna pengar genom) att fylla tågen. SJs sista vapen mot tomma platser är sista-minuten-biljetter (som kan köpas upp till 24 timmar innan avgång av dem som reser till reducerat pris samt alla över 65 år) och auktionsbiljetter (utropspris 1kr på tradera max 48 timmar innan avgång).

På senare tid har SJ börjat kräva att man uppger resenärernas namn när man köper de rabatterade biljetterna, för att förhindra att folk köper på sig biljetter när de är billiga för att sedan sälja dem dyrt. Detta är nödvändigt, men jag gillar inte deras mål att även fullprisbiljetterna ska bli personliga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: