Butikhemsida

Den senaste veckan har jag och min familj gjort en del inköp, och jag har kommit fram till de viktigaste funktionerna en butikhemsida fyller:

1. Informera om ÖPPETTIDER. Detta är det vanligaste jag är ute efter när jag besöker en butiks hemsida. Allt annat kan skötas mer eller mindre på plats, men jag vill inte ta mig till en affär bara för att få reda på att de har stängt. Alla förstasidor som har "Öppettider" lätt Ctrl+F:at får pluspoäng. Om det är en butikskedja kan det vara en länk till en sida där man får välja butik. Det ska inte vara tvärtom: Att man ska klicka på "Butiker" (Coop), "Våra varuhus" (Siba), "Här når du oss" (Rejmes) etc. först, och sedan välja "öppettider", eftersom det är svårt att veta vad exakt man då ska Ctrl+F:a.

Coop Forum får superminuspoäng för att deras hemsida angav att de hade öppet 10-22 på juldagen och telefonsvararen sade 8-22 alla dagar, trots att de hade stängt vid 19.30 när jag ville köpa saftglögg (så jag fick åka till Coop Extra istället, som jag egentligen tidigare hade lovat att aldrig sätta min fot i igen eftersom det var på tok för trångt).

2. Ge detaljerad information om SORTIMENTET, inklusive PRISER. Detta innebär att jag inte behöver åka till affären för att kolla vad de har (bonuspoäng om det även står om varan finns i lager, men detta är inte ett krav), och att jag kan jämföra mellan flera olika affärer hemifrån och bara åka till den som har varan jag bestämmer mig för.

MediaMarkt får minuspoäng på detta (och deras 20%-rabatt på allt övertygade oss inte att sitta en timme i bil för att ta reda på vad de hade för varor). Även många klädaffärer är dåliga på att lägga ut sitt sortiment online (200-sidig PDF-broschyr räknas inte), och mataffärer ska vi inte tala om.

De butiker som har bäst information online är förstås de som endast finns online: Om en produkt saknar viktig information blir ju inte såld. Nackdelen med att shoppa online är förstås, iallafall när det gäller kapitalvaror, att det är svårt att veta hur produkten "känns" innan man köper den. Det faktum att det än så länge går snabbare att hitta den tunnaste TV:n genom att åka ner till elgiganten och kika längs raderna av uppställda TV-apparater än att använda hemsidan går att lösa med lite mer ambitiös kod.

Kommentarer
Erik (2010-12-28 @ 22:25:32):

En till grej som ibland saknas, det är "butikspriset". Ibland ser man bara vad varan kostar vid köp online.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: