Mod 12

(I modulär aritmetik räknar man på heltal, fast man sätter vart n:te tal lika med varandra när man räknar modulo n.

Exempelvis gäller modulo 3 att
* ... = -6 = -3 = 0 = 3 = 6 = ...
* ... = -5 = -2 = 1 = 4 = 7 = ...
* ... = -4 = -1 = 2 = 5 = 10 = ...

Modulär aritmetik kallas också klockaritmetik, eftersom en klocka går modulo 12. Detta innebär att folk i allmänhet är bra tränade för vissa beräkningar modulo 12.
)

Närmare bestämt är vi bra på att korsa middag, dvs snabbt besvara frågor såsom "Hur många timmar är det mellan 9am och 6pm?" och "Vad är klockan 6 timmar efter 10am?".

Min metod att lösa dessa problem är jobba med 24-timmarsklockan, det vill säga addera 12h till eftermiddagstiderna, vilket går snabbt eftersom jag är van vid att konvertera mellan 12h- och 24h-klocka. (Är det den metod folk generellt använder?)

För några år sedan kom jag dock på att samma metod kan användas för att korsa midnatt, om man istället adderar 12 till förmiddagstiderna. Exempel:
* Du lägger dig 10pm och ska upp 8am. Hur många timmars sömn blir det? Lösning: 8am - 10pm = 20h - 10h = 10h.
* Du ska upp 6am och vill sova 9h. När ska du lägga dig? Lösning: 6am - 9h = 18h - 9h = 9h = 9pm.

(Klurigt eller uppenbart? Praktiskt eller onödigt krångligt?)

Kommentarer
Viktor (2010-12-20 @ 10:25:05):

Det där med att korsa midnatt tror jag är klurigt. Själv har jag ofta en analog klocka och kan då använda metod motsvarande "räkna på fingrarna".



Vad gäller konvertera till 24h-klocka för att passera middag är det nog standardmetoden.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: