Wie weit is es bis zum Horizont?

Hur långt är det till Horisonten?

Knorkator har svaret, och Wikipedia bidrar även med en användbar approximativ formel (som jag för övrigt för några år sedan tipsades om av erinil som sett den på TV):

Avståndet är
d = sqrt((R+h)^2-R^2) = sqrt(2Rh+h^2) ~ sqrt(2Rh) ~ 3.57 sqrt(h m^-1) km,
där R ~ 6378 km är jordradien och h är observatörens ögas höjd över havet/marken.

(Krånglandet med enheter i sista uttrycket betyder följande: Dra roten ur höjden mätt i meter, multiplicera med 3.57, och du har avståndet i kilometer.)

Andra horisonter jag brukar fundera över avståndet till är de som utbreder sig i "kunskapsrymden". Alla har var sin kunskapsblobb (inte nödvändigtvis sammanhängande, men det ignorerar vi) begränsad av en kunskapshorisont, och dessa växer allt eftersom tiden går eftersom folk (förhoppningsvis) lär sig nya saker. Bortom kunskapshorisonten finns även en humhorisont - gränsen för allt man har ett hum om men inte nödvändigtvis vet i detalj.

Det är förstås naturligt att ens vänners kunskap sträcker sig bortom ens egen kunskapshorisont, men det är med stor sorg som jag konstaterar att de även håller på att glida över min humhorisont - det känns som att folk omkring mig lär sig en massa intressanta saker som jag önskar jag hade tid att iallafall skaffa mig ett hum om.

Ännu mer frustrerande är det faktum att jag glider över mina vänners humhorisont - jag lär mig en massa jätteintressanta saker som ingen annan känner till och jag önskar jag fick förklara för dem så de fick se hur JÄTTEHÄFTIGT det är. Jag är medveten om att jag är partisk i min häftighetsbedömning, och huruvida mina vänner hyser samma önskan går att diskutera, men det hindrar mig inte från att starta ett nytt projekt för denna blogg: Att sammanfatta de kurser jag har läst under föregående termin i någorlunda förståelig form.

Förhoppningsvis kommer en och annan intresserad läsares humhorisont utvidgas som följd. Jag ska försöka att skriva det mest intressanta överst så att även den ointresserade läsaren hinner få i sig något intressant innan den inser att inlägget är ointressant och slutar läsa.

Kommentarer
Tim [http://gurka.se/] (2010-12-16 @ 01:39:17):

Ganska krystat med tanke på svårigheten att definiera en avståndsfunktion för kunskap :p Fast det kanske var ett retoriskt verktyg för att byta ämne.



Bra projektinitiativ!


Tim [http://gurka.se] (2010-12-16 @ 01:46:55):

Visste inte att Google Charts stödde LaTeX!


Erik (2010-12-17 @ 07:25:23):

Ser fram emot detta! Ska försöka se till att jag utvidgar ditt humområde också (mer än med en formel var femte år :P)!



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: