Bah

Igår (fredag) åkte jag kollektivtrafik med MB. Vi avverkade 50 mil på 17 timmar, vilket blir en genomsnittshastighet på ungefär 30 km/h. Ungefär 11 timmar spenderades ombord på bussar eller tåg, så den effektiva genomsnittshastigheten var närmare 45 km/h.

Vi noterade att det var lätt att köpa dygnskort med reskassa i automaten ombord på bussen (två knapptryck), och att det numera går att köpa resa med reskassa även ombord på pendeltågen (man väljer ungdom/vuxen/senior och sedan destination). Fattas bara att det införs på landsortsbussarna så att det tar 10 sekunder istället för 30 att stiga på.

Lunchen intogs i skuggan av en gångbro i Åtvidaberg och bestod av en pastasallad för min del medan MB åt en burgare från en grill i närheten. Middag åt vi på Max i Kallerstad och vi kom fram till att det är precis lagom att åka ut med 11an från Resecentrum .33 (modulo .20 eller .30), hoppa av vid hpl Masugnen och äta på Max medan bussen vänder i Tallboda, och hoppa på igen för att sedan vara tillbaks i Resecentrum vid .25, förutsatt att det inte är för lång kö till burgarna.

I dag (lördag) körde jag sönder höger framdäck på S60n mot en vass kantsten. För övrigt är det konstigt att vägarna vid Mörtlösa köpcentrum (än så länge bara ÖoB & NetOnNet) har väldigt smal vägren (bara någon decimeter på sina håll) och höga kantstenar trots avsaknad av såväl breddbegränsning som trottoar. Nu vet jag iallafall att om man känner en smäll och det pyser till så har man ungefär 30 sekunder innan däcket är tomt och man börjar köra på fälgen (och det är väldigt hackigt). Och om en mutter sitter fast så hårt att den meterlånga metallstången man använder som hävarm böjer sig kan man få ut mer kraft genom att applicera fullt tryck med hävarmen och samtidigt hamra på fälgkorset.

Innan detta hade vi varit på NetOnNet och köpt två identiska digitalkameror (bortsett från färg), så att det numera (tillfälligt) finns tre stycken sådana i huset. Den butiken har för övrigt en smart parkering, med sneda rutor som är lätta att köra in i (och enkelriktade färdvägar så att man alltid kommer från rätt håll).

Shoppingturen fortsatte med V70n via ett stängt centrum (eftersom däckproblemet hade dragit ut på tiden förbi stängningsdags) till Tornby. Där, i Bokhandeln, fick jag syn på HElam-lappar (små rektangulära post-it-liknande klisterlappar i fem färger) till ett rimligt pris, 19 kr, men det fanns också ett set med åtta färger (varav fyra var rektangulära och fyra spetsiga) för 25 kr, så jag köpte två sådana istället.

Sedan handlade vi på ICA Maxi och vi såg någon som hade likadana kläder som jag: Jag var klädd i blåvitrutiga kortbyxor och en beige T-shirt med brunt tryck (precis den outfit som fisken köpte för att passa in på den där grabbkvällen en gång), och han hade samma byxor och samma färger på tröjan fast lite annorlunda tryck.

Kommentarer
mb (2010-07-19 @ 13:34:45):

jag vill ha genomsnittsfart för stadsbuss, landsvägsbuss och tåg uppdelat var för sig :P


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2010-07-21 @ 14:18:34):

Det får du räkna ut själv :p



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: