Happy Tau Day!

Har ni någonsin funderat på varför man använder pi när man egentligen borde ha en konstant med värde 2pi? Det har jag gjort, och tydligen har andra gjort det också, och kallat denna konstant för tau (som ser ut som ett pi med bara ett ben istället för två, fast det egentligen borde ha fyra ben om det ska vara dubbla pi).

Vi har därmed tau = 6.28318531... och idag, den 28 juni, är TAU DAY!!!!

Det främsta argumentet för att använda tau är, i min mening, att ett helt varv är tau (radianer), eftersom en cirkels omkrets är 2pi*radien (pi definierades ursprungligen som förhållandet mellan en cirkels omkrets och dess diameter, men inom avancerad matematik använder man alltid radier och aldrig diametrar). Detta får till följd att tau=2pi oftare dyker upp i formler än tau/2=pi.

Maxlunch

Idag åkte vi till ICA Maxi vid lunchtid för att handla och fick i dörren två rabattkuponger till Max, som vardera gav 10kr rabatt på valfritt mål.

När vi var klara åkte vi därmed till Max i Tornby och där köpte vi var sin dagens lunch för (49-10) kr. Riktigt prisvärt!

Invigning

Idag öppnades äntligen nya väg 687 mellan Sturefors och Harvestad för trafik.

Igår anordnade Sturefors IF ett invigningslopp som gick från Harvestad Sturefors IF. Vi promenerade den 5 km långa sträckan på 80 minuter (varav 15 minuter var väntan på pizza hos El Greco).

Den huvudsakliga nya vägsträckan, från Harvestad och runt Edsberga, utgjorde bara omkring 1,5 km av loppet. Jag och Adam mätte upp vägen genom att lägga oss tvärs över den och kom fram till att den var lite mer än dubbelt så bred som vi två var långa totalt, dvs drygt 7 m. Detta stämmer överens med Trafikverkets uppgift på 7,5 m - 3 m körbana och 0,75 m vägren i båda riktningarna.

På ett ställe längs vägen såg vi ett rör under vägen, och det har vi Fältbiologerna att tacka för. Det tillkom tydligen efter deras klagomål om att vägen skulle hota beståndet av större vattensalamander i området (även om de antagligen ändå är missnöjda med vägens naturpåverkan). Det återstår att se om salamandrarna klarar sig.

Promenaden gick över gamla vägen, där funktionärer viftade med flaggor för att stoppa trafiken, och fortsatte sedan längs gamla cykelvägen. Istället för överfarten på krönet passerar nu cykelvägen under landsvägen lite längre söderut. Dit har också Klampenborgs busshållplats flyttats, och i riktning mot stan finns till och med en inglasad busskur.

Som sagt gick vi sedan till El Greco och jag beställde en SIF-pizza, som kan beskrivas som en Capricciosa med paprika och lök. När vi sedan kom fram till SIF hade den utlovade utlottningen av priser (efter loppet) redan börjat, då första-hjälpen-cykeln som agerade eftertrupp hade passerat oss medan vi var inne på pizzerian. Jag hade dock redan vunnit och scados mellansysteryster hade valt ut en Noblesse-ask åt mig.

Dagen avslutades med att alla förutom jag doppade fötterna i badet.

Frågan är nu vad som händer med gamla vägen. I norra änden, vid Harvestad, har en riktig korsning byggts, med skyltar, stopplikt och en liten ficka för vänstersvängande. I södra änden ser det dock ut som att den gamla vägen kommer tas bort. Detta bekräftas av Trafikverkets dokument (men å andra sidan utlovade de också 90-väg medan det enda vi har sett är 70-skyltar).

Bussen kommer iallafall ledas om till nya vägen, och längs den finns inga busshållplatser. Därmed måste Edsbergainvånarna cykla till Harvestad för att ta bussen, och det kanske är därför det finns en mystisk asfaltsplatta som ser ut att kunna bli grund för ett cykelställ där.

Förresten har Ötraf börjat med nya tidtabeller på busshållplatserna som bara visar när bussen passerar just den aktuella hållplatsen samt ungefärliga restider mellan alla hållplatser. Det blir därmed lättare att se när bussen går, men svårare att planera en komplicerad resa.

Busstidtabell

Som bekant har Ötraf börjat ta betalt för sina busstidtabeller, så idag gick jag och köpte en på resecentrum. Jag erbjöd att betala med resekortet och kassören höll med om att det vore smart men sade att det inte gick.

Den nya tidtabellen är större än den gamla eftersom den täcker Linköping, Kinda och Åtvidaberg. Detta har både nackdelar och fördelar. Tidtabellen blir tyngre att ha med sig, men det är praktiskt att inte behöva ta med sig flera när man reser till länets ytterkanter.

På vägen hem fick bussen tvärbromsa för (och tuta på) en bil som körde i vänsterfil västerut på Vasavägen in i korsningen med Östgötagatan men istället för att svänga körde rakt fram.

Snurrigt

Som bekant införde Vägverket (numera trafikverket) nya hastighetsbegränsningar för ett tag sedan, så att det nu finns ungefär dubbelt så många hastigheter att hålla isär.

Ett exempel på detta finns i den nybyggda rondellen utanför Sturefors: Längs stora vägen är hastigheten 70, men den minskar till 60 i rondellen. Avfarten in mot Sturefors har 50 medan den motsatta avfarten har 40, och fortsätter man på vägen återgår det till 70. Eventuellt kommer det också bli 80 i framtiden.

För övrigt invigs den nya Stureforsvägen (rv 687) i övermorgon onsdag. Därmed blir stureforsborna äntligen av med 30-sträckan vid Edsberga, cykelöverfarten på krönet vid Klampenborg, och salamandrarna som höll till i området. (Kommer fältbiologerna genomföra en ny inventering för att se till att de verkligen gått och dött?)

Ljudnivå i ett flygplan

På flyget hem tog jag en promenad i kabinen för att undersöka ljudnivån. Den gängse uppfattningen bland folk verkar vara att det låter minst längst fram och mest längst bak. Min tes var dock att det låter mest i mitten, där motorerna sitter, och ungefär lika mycket längst fram som längst bak. Resultat blev ett mellanting:

* Längst bak i planet består ljudet av ett dovt muller.
* I mitten av planet dominerar en tydligt urskiljbar surrande ton.
* Längst fram i planet består ljudet av ett lite svagare brus med lite högre frekvens, på gränsen till stickande.
(Flygplanet var Ryanairs standardplan, en Boeing 737-800.)

Min bedömning är att mitten av planet är sämst ur ljudkomfortsynpunkt på grund av den störande tonen (som antagligen fortplantat sig genom vingarna ifrån motorerna). Vilket av svagt stickande brus eller starkt dovt muller som är bäst är nog en smaksak.

De bästa platserna ur ljudsynpunkt finns alltså längst fram och/eller längst bak. Ur sittsynpunkt är det däremot antagligen mindre skumpigt i mitten vid flygplanets tyngdpunkt, och särskilt märks pitchförändringar mindre. En liknande motsättning finns också vad gäller säkerheten: Mittenpartiet av planet är starkare men ligger också vid bränsletankarna i vingarna så man har större chans att överleva själva kraschen men mindre chans att överleva den efterföljande branden om man sitter där.

Protip: Ryanairplan lastas och lossas i båda ändar, så det går oftast lika bra att sitta längst fram som att sitta längst bak även om man vill av snabbt (men inte alltid - ibland räcker inte trappbilarna till och då kan man inte gå av bak). Går man på bak har man dock bättre chanser att få en riktigt extrem plats - folk brukar automatiskt gå fram ett par rader innan de börjar leta efter en plats att sätta sig, så platserna längst bak brukar vara lediga även när kanske hälften av passagerarna redan gått ombord.

Kuriosa: Vissa långflygningar, exempelvis till Kina, genomförs med 747 "kombi" som har ca 40 rader passagerare fram och resten frakt. Då hamnar sista raden strax bakom vingarna, så enligt båda teorierna är längst fram bäst. Varje gång jag flugit med ett sådant plan har jag suttit nästan längst bak och noterat att jag satt precis över vingarna, men jag trodde ändå att planet slutade där passagerarkabinen slutade. Hur jag kunde tycka att det gick ihop vet jag inte.

May Ball

Note to self: Balen är inte värd mödan eller pengarna.

Maten var inte något särskilt och underhållningen var tråkig. Fyrverkerierna (inklusive eldkastare) var däremot häftiga.

Nattbuss!

Från och med i sommar införs nattbuss i Linköping. (Corren, Ötraf1, Ötraf2)

Detta innebär, enligt mina efterforskningar, att sista avgång från Resecentrum blir 03:15 på fredagar och lördagar.

* Norra Linköping (Skäggetorp, Ryd, Malmslätt och Tallboda) samt Vistvägen har de vanliga busslinjerna (1, 3, 13, 11 respektive 1).
* Brokindsleden kör med det gamla vanliga tricket: 15 (f.d. 202) går ner till Ekholmen där 251 tar över och tar en tur runt Hjulsbro. Ibland är det en och samma buss som bara byter nummer, men inte alltid.
* Lambohov får en nyinsatt 257 som går ungefär som en 2a. Skillnaden är att den går 12ans väg mellan Resecentrum och Kaserngatan samt tar ett helt varv motsols runt Lambohov med en avstickare till Landbogatan.
* Utanför stan är det Ekängen (507), Linghem (513), Ljungsbro (522), Sturefors (565) och Vikingstad (571) som får nattrafik (fast den sista avgången för 513 och 571 är "bara" klockan 02:40).

De som inte fått utökad nattrafik är bland annat:
* Hackefors.
* Jägarvallen. (Men ingen där åker buss ändå eftersom man måste ta 250, som ibland är anropsstyrd, till Ryd och byta till 3an :p En liten förbättring är att 250 ska börja trafikera Mjärdevi-Jägarvallen-Ryd. På morgonen blir det till och med skytteltrafik, och två av avgångarna från Jägarvallen fortsätter in mot stan som 242 respektive 20.)
* Pendeltågen. (Sista avgång ca 01:30)
* 530-området: Åtvidaberg. (Sista avgång 01.33)
* 540-området: Slaka-Brokind-Rimforsa-Kisa. (Sista avgång 01:35)
* Resten av 564-området: Bestorp-Brokind (Sista avgång 22:33/23:05)

Den andra stora förändringen är att man ångrar den två (?) år gamla områdesbussreformen. Därmed tas de anropsstyrda områdesbussarna bort och två servicelinjer återinförs:
* 25: Ekholmen-Johannelund-Berga-US-Centrum-Vasastaden-Tornby.
* 26: Jägarvallen-Ryd-Skäggetorp-Tornby.

Till hösten ska också en ny skollinje, 248, införas. Den ska köra gymnasieelever till deras IV på måndagar och fredagar, dvs Ljunkan-Katedral/Berzan-Folkunga.

En annan Ötrafnyhet är att tidtabellerna (de fysiska) inte längre är gratis. Detta är bra, eftersom det får folk att värna om dem mer. Dock tror jag 5kr i avgift hade räckt istället för 20kr (som påstås vara självkostnadspris). Tyvärr innebär det också att man måste uppsöka ett försäljningsställe för att få tag i en tidtabell. Enligt Ötraf blev det dock få klagomål när man tog bort tidtabellerna från stadstrafiken förra sommaren.

Slutligen noterar jag att de nya Itino-Kustpilarna har tagits i trafik. Nu återstår att se om de verkligen löser tågproblemen på Stångådals- och Tjustbanan.

Paper 4

Dagens prov gick sisådär och jag kommer få mellan 3+4 och 4+6.

Totalt sett blir det nog en sämre placering än förra året. Det finns ungefär 10 personer här som jag anser är lika smarta som eller smartare än jag, och så länge inte alltför många andra klår mig kommer jag vara nöjd med mitt resultat.

Denna termin har varit tuff, med i princip konstant pluggande under sex veckor. De senaste dagarna har jag känt att jag har koll på alla kurser jag förberedde, men jag hade inte tillräckligt mycket erfarenhet för att kunna spika proven.

Nu är jag iallafall fri. Jag ska slappa ett tag, men sen måste jag förbereda mig inför valet mellan pure och applied som kommer vara avgörande för min framtid.

Paper 3

Igår analyserade jag mitt misslyckande och kom fram till att jag äger på applied men suger på pure. Idag bestämde jag mig alltså för att göra de fem applied/applicable-II-uppgifterna först. Det gick bra, fast bland I-uppgifterna gjorde jag 3 pure och en halvhjärtad applied på en kurs jag inte förberett.

Jag kan alltså hoppas på 4+6 men förvänta mig 3+6.

För övrigt frågade Yufan provvakten vad det betydde att en vektor är större än eller lika med 0. Vakten hämtade examinatorn som sa att det betydde vad han hade definierat det som i föreläsningarna.

Paper 2

Dagens prov gick inget bra och jag har antagligen bara 3+4 (beta+alfa). Därmed har jag fått tillräckligt många alfa för att få first (högsta betyg) och förlorat tillräckligt många för att inte vara bäst (med tanke på att jdl43 antagligen har 2*(4+6) hittills).

Alltså finns det ingen poäng med att plugga mer inför paper 3 och 4 :p

Paper 1

Så var det dags igen med prov.

Årets omgång består också av fyra tretimmarsprov fördelade på fyra dagar. Skillnaden är att det är fler uppgifter (ca 8+12 istället för 4+8) och högre uppgiftsgräns (4+6 istället för 4+5) samt att kurserna är fördelade mellan proven så att man måste kunna alla kurser till alla dagar.

I-uppgifterna värda 10 råpoäng, med +5 för en beta om man får 8-10 medan II-uppgifterna är värda 20 råpoäng, med +5 för en beta om man får 10-14 och +30 för en alfa om man får 15-20. Det är samma som förra året, och taktiken är fortfarande att satsa på II-uppgifter (värda 50 poäng) först, och ta I-uppgifter (värda 15 poäng) om det blir tid över.

Räknar man med CATAM-projekten (4 st motsvarande II-uppgifter) finns det alltså 720 råpoäng, 16 beta och 28 alfa tillgängliga vilket blir 1640 totalpoäng.

De kurser jag har förberett fördelar sig mellan proven som 5+9, 8+7, 6+8, 6+8. Minst marginal till gränsen 4+6 har jag alltså på I-uppgifterna i Paper 1 och II-uppgifterna i Paper 2.

Paper 1 gick bra idag, och jag har förhoppningsvis 3+6 kompletta lösningar (jag gjorde även ett försök på en II-uppgift som jag inte lyckades avsluta).

Nu ska jag gå igenom provet och titta på de bokstäver som kommer efter uppgiftsnumrena. De står för åtta olika examinatorer, A-H, och vissa examinatorer sätter svårare frågor än andra, så det kan vara en fördel imorgon att ge sig på de examinatorer som hade lätta frågor idag.