Ljudnivå i ett flygplan

På flyget hem tog jag en promenad i kabinen för att undersöka ljudnivån. Den gängse uppfattningen bland folk verkar vara att det låter minst längst fram och mest längst bak. Min tes var dock att det låter mest i mitten, där motorerna sitter, och ungefär lika mycket längst fram som längst bak. Resultat blev ett mellanting:

* Längst bak i planet består ljudet av ett dovt muller.
* I mitten av planet dominerar en tydligt urskiljbar surrande ton.
* Längst fram i planet består ljudet av ett lite svagare brus med lite högre frekvens, på gränsen till stickande.
(Flygplanet var Ryanairs standardplan, en Boeing 737-800.)

Min bedömning är att mitten av planet är sämst ur ljudkomfortsynpunkt på grund av den störande tonen (som antagligen fortplantat sig genom vingarna ifrån motorerna). Vilket av svagt stickande brus eller starkt dovt muller som är bäst är nog en smaksak.

De bästa platserna ur ljudsynpunkt finns alltså längst fram och/eller längst bak. Ur sittsynpunkt är det däremot antagligen mindre skumpigt i mitten vid flygplanets tyngdpunkt, och särskilt märks pitchförändringar mindre. En liknande motsättning finns också vad gäller säkerheten: Mittenpartiet av planet är starkare men ligger också vid bränsletankarna i vingarna så man har större chans att överleva själva kraschen men mindre chans att överleva den efterföljande branden om man sitter där.

Protip: Ryanairplan lastas och lossas i båda ändar, så det går oftast lika bra att sitta längst fram som att sitta längst bak även om man vill av snabbt (men inte alltid - ibland räcker inte trappbilarna till och då kan man inte gå av bak). Går man på bak har man dock bättre chanser att få en riktigt extrem plats - folk brukar automatiskt gå fram ett par rader innan de börjar leta efter en plats att sätta sig, så platserna längst bak brukar vara lediga även när kanske hälften av passagerarna redan gått ombord.

Kuriosa: Vissa långflygningar, exempelvis till Kina, genomförs med 747 "kombi" som har ca 40 rader passagerare fram och resten frakt. Då hamnar sista raden strax bakom vingarna, så enligt båda teorierna är längst fram bäst. Varje gång jag flugit med ett sådant plan har jag suttit nästan längst bak och noterat att jag satt precis över vingarna, men jag trodde ändå att planet slutade där passagerarkabinen slutade. Hur jag kunde tycka att det gick ihop vet jag inte.

Kommentarer
Kalle (2010-06-22 @ 01:27:22):

Jag genomförde en liknande vandring under min resa hem från frankrike men i en KLM fokker 100 var inte resultaten lika intressanta då motorerna sitter bak på kroppen och inte under vingarna. Skillnaden i ljudvolym var dock påtaglig.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: