Nattbuss!

Från och med i sommar införs nattbuss i Linköping. (Corren, Ötraf1, Ötraf2)

Detta innebär, enligt mina efterforskningar, att sista avgång från Resecentrum blir 03:15 på fredagar och lördagar.

* Norra Linköping (Skäggetorp, Ryd, Malmslätt och Tallboda) samt Vistvägen har de vanliga busslinjerna (1, 3, 13, 11 respektive 1).
* Brokindsleden kör med det gamla vanliga tricket: 15 (f.d. 202) går ner till Ekholmen där 251 tar över och tar en tur runt Hjulsbro. Ibland är det en och samma buss som bara byter nummer, men inte alltid.
* Lambohov får en nyinsatt 257 som går ungefär som en 2a. Skillnaden är att den går 12ans väg mellan Resecentrum och Kaserngatan samt tar ett helt varv motsols runt Lambohov med en avstickare till Landbogatan.
* Utanför stan är det Ekängen (507), Linghem (513), Ljungsbro (522), Sturefors (565) och Vikingstad (571) som får nattrafik (fast den sista avgången för 513 och 571 är "bara" klockan 02:40).

De som inte fått utökad nattrafik är bland annat:
* Hackefors.
* Jägarvallen. (Men ingen där åker buss ändå eftersom man måste ta 250, som ibland är anropsstyrd, till Ryd och byta till 3an :p En liten förbättring är att 250 ska börja trafikera Mjärdevi-Jägarvallen-Ryd. På morgonen blir det till och med skytteltrafik, och två av avgångarna från Jägarvallen fortsätter in mot stan som 242 respektive 20.)
* Pendeltågen. (Sista avgång ca 01:30)
* 530-området: Åtvidaberg. (Sista avgång 01.33)
* 540-området: Slaka-Brokind-Rimforsa-Kisa. (Sista avgång 01:35)
* Resten av 564-området: Bestorp-Brokind (Sista avgång 22:33/23:05)

Den andra stora förändringen är att man ångrar den två (?) år gamla områdesbussreformen. Därmed tas de anropsstyrda områdesbussarna bort och två servicelinjer återinförs:
* 25: Ekholmen-Johannelund-Berga-US-Centrum-Vasastaden-Tornby.
* 26: Jägarvallen-Ryd-Skäggetorp-Tornby.

Till hösten ska också en ny skollinje, 248, införas. Den ska köra gymnasieelever till deras IV på måndagar och fredagar, dvs Ljunkan-Katedral/Berzan-Folkunga.

En annan Ötrafnyhet är att tidtabellerna (de fysiska) inte längre är gratis. Detta är bra, eftersom det får folk att värna om dem mer. Dock tror jag 5kr i avgift hade räckt istället för 20kr (som påstås vara självkostnadspris). Tyvärr innebär det också att man måste uppsöka ett försäljningsställe för att få tag i en tidtabell. Enligt Ötraf blev det dock få klagomål när man tog bort tidtabellerna från stadstrafiken förra sommaren.

Slutligen noterar jag att de nya Itino-Kustpilarna har tagits i trafik. Nu återstår att se om de verkligen löser tågproblemen på Stångådals- och Tjustbanan.

Kommentarer
Viktor (2010-06-07 @ 22:54:19):

För mig med internetuppkoppling som fungerar dåligt, dessutom icke Linköpingsbo och med en nyckfull telefon så vore det en stor förlust att inte längre ha tillgång till en fysisk tabell. Och 20 kronor känns som lite väl högt pris för det.


mb (2010-06-13 @ 03:10:32):

om man ska ta betalt för tidtabell tycker jag att man borde ge ut en samlad sådan för hela länet istället för för flera separata.

jag tycker f.ö det är kalas att den tryckta tidtabellen inte längre är gratis. de allra flesta kan ju vid något tillfälle spara/skriva ut tabellen.



är inte riktigt nöjd med arrangemanget av malmslätt/vikingstadbussen. jag hade hellre sett en ny linje som gick linköping - kärna kors- vikingstad istället för en extra 13+571.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: