Timeline

Notera att jag använder presens i detta inlägg, och håller mig till det. (Jag är stark tempusbytesmotståndare.)

00:10. Den sista gästen lämnar mitt rum (W7) efter att jag vunnit en omgång apa genom att gissa på att en dam finns bland fem nedvända kort på bordet. Jag tar av mig finkläderna och sätter mig vid datorn.

00:32?. Jag hör en smäll och glaskross. Jag tittar ut genom fönstret och ser en man i orange långärmad tröja stå och banka på vår ytterdörr (den som vetter mot trädgården). Jag letar febrilt efter mina byxor och mobilen, men inser efter en snabb googling att numret till p(orter's )lodge inte hjälper om jag inte kan prefixet för Cambridge.

00:33. Jag MSN:ar AndyMc och ber honom springa till plodge och hämta en porter. Han är i pyjamas så han skickar Bobak och Sam. Jag tittar ut genom fönstret igen, och den misstänkte är inte kvar, men jag vet att han inte kan fly någonstans. Den enda vägen ut som inte går via plodge är grinden mot Fellows' Garden, men den är långt bort och kan bara öppnas med kort.

00:35. Jag hör röster, tittar ut och ser en ficklampa i fjärran. Det är portern och Bobak och Sam. Jag öppnar fönstret och ger dem en kort sammanfattning (leta efter en man med orange tröja). När jag slutat prata hör jag någon röra sig på grusvägen vid sidan av gräsmattan. Jag påpekar det för de tre, som får syn på mannen och går efter.

00:37. Jag skriver till AndyMc att vi fått syn på honom och tackar honom för hjälpen. Jag tar min jacka och lämnar rummet för att hjälpa till. Mycket riktigt har mannen slagit in en ruta i dörren. De fyra har samlats vid grinden där grusvägen mynnar i gatan utanför. Mannen är lugn och sansad och portern kallar på hjälp i sin walkie-talkie.

Efter bara några minuter går vi ut på framsidan för att möta upp polisen. En omärkt bil med två mörkt klädda personer kommer farande. Bobak frågar "Police?" och får till svar "Yes". De två poliserna drar av sig de mörka jackorna och under har de britternas standardpolisreflexväst. (Det visar sig senare att de varit på undercover-uppdrag i närheten och det är därför de kunnat komma så fort.) Vi leder de två poliskvinnorna genom W till brottslingen, och återvänder till vägen för att invänta mer förstärkning.

Efter en längre väntan kommer Sam (som stannade med poliserna) gående och skickar mig till plodge för att bli förhörd. Jag går dit och väntar, och under tiden dyker en tjej upp och lämnar tillbaks nycklar till en sal de använt för en polackfest. Portern upplyser henne om att den man vi gripit (är detta rätt term? :p) hade polskt ID och antagligen kom från festen och krossade fönstret i ett försök att ta sig ut från området.

En stund senare dyker fyra manliga poliser upp i en polisbuss, och den misstänkte förs ut till denna i handfängsel. Denna gången gör han mer motstånd, och efter att de stängt in honom i bussen hör vi en rad smällar som indikerar att han är missnöjd med situationen. Två av de manliga poliserna åker med den misstänkta, medan jag och Sam tar med övriga poliser för att dokumentera skadorna på dörren.

01:08. Sam och Bobak får gå hem, de två kvinnliga poliserna försvinner (antagligen tillbaks till sin spaning), och jag går med på att bli förhörd av de kvarvarande två polismännen. Jag meddelar Pescado, som jag lämnade mitt i ett videosamtal, via SMS att allt är väl.

En av poliserna intervjuar mig och skriver ner ett vittnesmål, i första person. I det berättar jag utförligt om hur mitt hus ser ut (1/2 sida), följt av vad som har hänt (1 sida).

Polismannen är noga med att ta detaljer om hur jag identifierade den misstänkta: Vilka signalement såg jag från fönstret? Fanns det buskar eller träd i vägen för min sikt? Såg jag att det var en man från början, eller baserar jag det på personen vi tog fast efteråt? Jag säger att det enda jag såg i fönstret var att han hade en orange långärmad tröja, och att jag fick en känsla av att det var en man men inte kan säga specifikt varför.

När allt är klart får jag läsa igenom för att se att allt stämmer. Jag måste skriva under flera gånger: en gång på början av första sidan, en gång längst ner på varje sida, och en gång där mitt vittnesmål slutar. På två ställen där han utfört korrigeringar (allt är skrivet med bläckpenna) ska jag skriva mina initialer. (Detta fungerar för övrigt även på checkar: Om man skriver fel är det bara att stryka över och skriva sina initialer brevid för att bekräfta det.)

Polismannen fyller även i mina personupgifter i ett formulär. Han ringar in "Male" utan att fråga och jag bekräftar med ett "yep". För etnicitet tar han fram ett block han har på bröstet och visar en lista som jag får välja ifrån. Av erfarenhet vet jag att jag inte ska titta i "Asian"-kategorin, utan fortästta söka med blicken tills jag kommer till "Chinese". För nästa punkt, "religious beliefs", formulerar han frågan på ett sådant sätt att det känns som att det enda rätta svaret är "No".

Jag går med på att vittna i domstol om det skulle behövas, och jag godkänner också att mitt vittnesmål får användas för eventuellt skadeståndsanspråk (portern uppskattar att rutan kommer kosta £50 att ersätta). Jag väljer att vänta med att bestämma mig för ifall jag vill bli peppad av ett vittnesstöd innan den eventuella rättegången.

Polisen, jag och portern utbyter tack och går skilda vägar.

01:50. Jag är tillbaks på mitt rum. Min screwedness har krupit över 110%.

Addenda:
10:10. Någon skruvar fast en kartongskiva för det krossade fönstret.

10:44. En porter är här med någon som borstar på dörren efter fingeravtryck.

Kommentarer
Erik (2010-11-29 @ 12:14:09):

Hehe, spännande kväll!



Gripen är rätt begrepp, eftersom ingen åkl. var inblandad.



Hoppas på domstol då ^



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: