DST

I natt slutade sommartiden (Daylight Saving Time) och därmed ställdes alla klockor tillbaks en timme. Detta drar jag nytta av när jag ställer fram och tillbaks min klocka i resorna mellan Sverige och UK. Min klocka kan nämligen hålla tre tider: En analog och två digitala. De digitala är lätta att ställa om, men den analoga klockan ställs genom att man håller inne en knapp så att minutvisaren börjar rotera med ca 0.2 Hz, och släpper när rätt tid uppnåtts. Att ställa bak klockan en timme (dvs fram elva timmar) tar ungefär en minut, och det är jag för lat för att göra.

Lösningen är som följer: På hösten, när jag åker från Sverige (GMT+1+1DST) till UK (GMT+1DST) låter jag min analoga klocka förbli en timme före, och sedan ställer jag bak den två timmar (dvs fram tio timmar) när tiden slår om till vintertid i UK (GMT). På våren, när tiden slår om i Sverige från vintertid (GMT+1) till sommartid (GMT+1+1DST) låter jag återigen klockan vara, och då kommer den visa rätt tid när jag åker till UK (GMT+1DST). Den sista jobbiga tidsomställningen, i samband med resan från Sverige till UK efter jul, kan jag undvika genom att helt enkelt strunta i att ställa om klockan till svensk tid över jullovet.

Genom detta system behöver min analoga klocka bara göra ett extravarv per år, i utbyte mot att den visar fel timme 2.5 månader om året. Det är en kompromiss mellan att alltid ha rätt tid (4 extravarv, 0 felmånader) och att aldrig ställa klockan (0 extravarv, 7.5 felmånader). Om någon kommer på ett vettigt mått för att väga extravarv mot felmånader, samt hittar ett bättre system under detta mått, kan ni kommentera här nedan. De tider jag vill ha över året är, per halvmånad, 100001 211112 222222 110001.

De två digitala klockorna hanterar jag som följer: Den ena är alltid inställd på GMT+1 = GMT+1DST. Den andra klockan ställer jag omväxlande om mellan GMT och GMT+1+1DST, vilket bara behöver göras en gång på våren och en gång på hösten. Vid sex av de åtta tidsbytena (6 resor + 2 sommartidsbyten) behöver jag alltså bara trycka på en knapp för att byta till den andra tiden.

För övrigt genomförs DST i Sverige genom att alla klockor slår om från 02.59 till 02.00 på natten. Det fick mig att fundera på om följande gåta kunde fungera: "Hur ofta visar klockorna i Sverige och UK samma tid? Svar: En timme om året". Idén var att Sverige, som ligger en timme före, skulle ställa bak sina klockor från 02.59 till 02.00 samtidigt som UKs klockor slog 02.00, och så skulle de gå parallellt i en timme, innan de svenska klockorna rullar vidare och de brittiska tar ett extravarv. Dock är EU smartare än så, och tidsomställningen sker samtidigt (GMT+1 <-> GMT+2) i de flesta europeiska länder.

Däremot är det annorlunda i övriga världen, exempelvis USA. Vissa stater byter tid ett visst klockslag lokal tid, och då kan två stater hålla samma tid exakt en timma om året. Vissa stater byter inte tid alls, vilket innebär att två stater kan hålla samma tid halva året, och olika tid andra halvan. Detta har jag tänkt på när jag tänkt på när jag [sic] i min ungdom besökte Hoover Dam på gränsen mellan Nevada (GMT-8) och Arizona (GMT-7). Det finns klockor på båda sidor om dammen som visar de olika staternas tider, och under sommaren ställer Nevada men inte Arizona fram klockan. Då lär nog en och annan observant turist undra varför man satt upp klockor på var sin sida om dammen om staterna ändå håller samma tid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: