Skosnöre

För länge sedan snubblade jag över en skosnöresajt (http://www.fieggen.com/shoelace/) som bland annat beskriver flera olika sätt att knyta och trä skosnören.

Det visar sig att de flesta knyter sina skor med samma knut, fast på två olika sätt:
* Standard-knuten: Gör en ögla, linda det andra snöret runt, dra igenom.
* Kaninöron-knuten: Gör två öglor, knyt ihop dem.
Dock finns det ett tredje, snabbare (världens snabbaste?) sätt att knyta denna knut:
* Ian-knuten: Håll ett skosnöre i var hand, för ihop händerna, MAGIC! (Klicka på länken för att se.)

Nu har jag lärt mig Ian-knuten (tips för att enkelt komma till steg 1 finns nedan), och jag har också insett att jag tidigare alltid knöt mina skor med kärringrosett istället för råbandsrosett. Det gör att rosetten blir sned (vriden), och tydligen håller det sämre också. Nu är mina rosetter jättesymmetriska!

Dessutom finns det exempel på extra säkra knutar som är mycket elegantare än bara en extraknut med öglorna (men tar längre tid att göra):
* Ians säkra knut: Gör två öglor, gör en dubbelknut (se länken). Linda fler varv för mer säkerhet. Resultatet är en rosett som ser ut att hållas fast av flera band. Dra (hårt) i de lösa ändarna för att knyta upp.

Såhär påbörjar jag Ian-knuten:
1. Gör en vanlig knut, vänster över höger. (Måste göras åt rätt håll, annars blir det kärringknut.) Avsluta med ändarna fastnypta mellan tumme och pekfinger i var hand, fingrarna pekandes neråt.
2. För händerna runt i var sin båge motsols ungefär ett kvarts varv utan att rotera dem. (Höger hand går uppåt till vänster, vänster hand går neråt till höger.) Därmed börjar höger skosnöre lindas runt höger tumme, och vänster skosnöre runt vänster pekfinger.
3. Rotera upp händerna så att fingrarna pekar inåt (denna rörelse kan kombineras med föregående steg). Snörena fortsätter lindas runt fingrarna.
4. Flytta lite på händerna så kommer du till steg 1. Fortsätt enligt instruktionerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: