Start of term

Idag genomförde jag min åttonde resa Linköping - Cambridge. Eftersom ingen vulkan hade utbrott blev det återigen flyg för min del. (För övrigt efterlyser jag en noggrann uträkning på koldioxidutsläpp för de två olika alternativen. En sådan bör bland annat räkna med utsläppen från flygbussar, dieseltåg, kol-, kärn- och vattenkraftverk för att driva eltågen, samt generell logistik såsom drift av flygplatser och tågstationer :p Extrapoäng om ni räknar med att tågresan genererar två snabbmatsmåltider istället för miljösnålare hemma-alternativ.)

Flygbussen till Skavsta ankom 5 minuter tidigt, men det kompenserades av att det var lång kö till säkerhetskontrollen, minst 15 minuter. En nyhet var att incheckningsdiskarna (som för Ryanair bara är bagage-drop-diskar) var flightspecifika.

Flygningen gick bra, och jag fick för första gången bevittna signaturen på baksidan av ett kreditkort användas som den ska, nämligen till att jämföra med kundens signatur på kvittot för att verifiera att kunden är rättmätig innehavare av kortet i de fall då ingen utrustning finns tillgänglig för att ta PIN-kod.

Flyget landade 5 minuter tidigt, men det kompenserades av att bagaget tog en halvtimme på sig att anlända. Därmed missade jag bussen och eftersom de numera bara går varannan timme tog jag tåget istället, vilket jag aldrig har gjort förr. Jag hade planerat detta i förväg, men jag hade inte tänkt mig att jag skulle behöva springa till tåget för att hinna med (Ryanair och allt runtomkring är oftast väldigt punktligt, så 30 minuters marginal är normalt rikligt med tid), men så blev det.

Tåget anlände ungefär samma tid som bussen jag missade, fast till tågstationen som ligger 2,5 km bort istället för busstationen som ligger 1,5 km bort. Det blev en något längre promenad, men väl värt de knappt två timmarna jag sparade. Biljetten var också 20% billigare enkel resa, men tur och retur blir det dyrare eftersom bussen har fördelaktiga paketpriser (vilket tåget också har, men där gäller returen bara inom en månad).

Nu har jag flyttat in i Bobaks gamla rum. Det är mycket större än mina tidigare rum, men det är också dyrare. Jag har även eget badrum, och utsikt över en trädgård där det skuttar runt en ekorre i gräset. En nackdel som Bobak noterade är att det kommer in massor nyckelpigor om man öppnar fönstret.

Imorgon eftermiddag ska jag hämta ut mina grejer från förrådet där de har stått över sommaren. Det kommer bli svårt eftersom de står längst in i hörnet i ett stort rum vars golv är täckt av diverse väskor och lådor tillhörande andra utlandsstudenter som ännu inte kommit tillbaks.

För övrigt träffade jag en gammal IMO-vän utanför Hall idag. I Slovenien 2006 var han med i kanadensiska laget som hårdtränade med oss en vecka i förväg på ett vandrarhem längs landsvägen utanför en håla i bergen, och han var även Deputy Leader för Kanada två år senare. Nu ska han göra sin Part III här.

Kommentarer
Katarina [http://kirschbeeren.blogspot.com] (2010-10-04 @ 21:08:30):

Okej.


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2010-10-05 @ 18:10:25):

Tack Käts!



http://kirschbeeren.blogspot.com/2010/10/jamforelse-tag-eller-flyg-linkoping.html


Katarina [http://kirschbeeren.blogspot.com] (2010-10-06 @ 13:16:18):

Tummen upp



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: