Syslöjd

För en timme sedan upptäckte jag att en söm i mina byxor höll på att gå upp, så jag tog fram den nål och tråd som min mor skickade med mig för två år sedan och förberedde mig på det värsta.

Det tog mig inte länge att inse att jag inte hade någon aning om hur jag skulle göra, och jag kunde inte låta bli att känna att syslöjden, ett av de ämnen som utgör svenska skolans stolthet, har bedragit mig. Visserligen lämnade jag syslöjden för gott för åtta år sedan, men vad jag minns fick vi lära oss vad jag idag anser är helt fel saker: Istället för att lära oss tillverka mössor, gosedjur, grytlappar och halsdukar med tillgång till en välutrustad slöjdsal borde vi ha lärt oss reparera spruckna byxor och lösa knappar med bara nål och tråd.

Det hade också varit praktiskt att få med sig en ungdomsinriktad bok som beskriver de enklaste stygnen och deras tillämpningar samt grundläggande symaskinshantering. Här föregår hemkunskapen med gott exempel, och jag är säker på att om ämnet syslöjd inte fanns så skulle hemkunskapsboken ha innehållit ett kapitel om sömnad.

Dock finns ju internet att tillgå, men det är ganska svårt att hitta bra information just om att sy för hand (särskilt med fokus på reparation och inte kreation). Kommentera gärna med länktips.

Nu återstår att se om mina sewing skillz håller för maskintvätt...

Kommentarer
Julia (2010-11-13 @ 09:24:41):

Jag säger bara: Google.

http://www.thestrand.se/Broderi/stygn.htm

Jag brukar alltid använda efterstygn, och langett på kanter (som jag annars hade sick-sackat på symaskinen). Angående symaskin så brukar manualerna vara riktigt grundliga. Antingen skaffar du en symaskin eller googlar fram handböcker ;)


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2010-11-13 @ 09:41:34):

Tack!



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: