Hjulskifte

För några år sedan provade vi att låta Däckhuset på Industrigatan byta våra däck, och sedan dess har vi aldrig bytt däck själva igen.

* Idag när jag var där passade jag på att titta på hur deras tryckhjulsmutterdragare ser ut. Man brukar ju tänka att professionella mekaniker drar åt muttrarna mycket hårdare med sina kraftverktyg, men så borde inte vara fallet om man analyserar krafterna: Eftersom mekanikern håller verktyget i händerna, så kan han (under normala omständigheter) inte applicera mer vridmoment än hans händer kan hålla emot. Det är lite som att använda en handhållen vinsch i en dragkamp - trots att vinschen är stark kan du inte dra hårdare än dina händer orkar hålla. Eftersom verktyget dessutom har mycket kort momentarm (mindre än 20cm vad jag kunde se) borde muttrarna alltså sitta lösare än om man vrider åt så hårt man kan med ett fälgkors (momentarm ca 40 cm).

Så efter att jag kört hem bilen tog jag fram fälgkorset och försökte vrida på muttrarna, men de satt som berget. Antagligen var min klenhet en bidragande faktor, men en annan faktor är nog att man i vissa fall kan hålla emot mycket starkare krafter än man kan dra/trycka med - exempelvis är det lättare att hålla fast i ett rep och bli uppvinschad än det är att dra sig upp för det. Är detta den avgörande skillnaden mellan mutterdragare och fälgkors?

* Idag hade jag också turen att se hur man lossar muttrarna på en lastbil: Man använder sig av en liten kärra med ett svänghjul och en axel med hylsa som man trär på muttern. Svänghjulet varvas upp med tryckluft, och sedan drar man i en spak så att svänghjulet kopplas ihop med axeln, som då får sig ett hårt slag. Muttern lossnar ofta efter ca tre slag.

* Protip: Min erfarenhet av Däckhuset Industrigatan är att man behöver ringa och boka tid mellan några dagar och en vecka i förväg. Man kan också bara åka dit och droppa in, och då varierar väntetiden mellan 10 minuter och en timme (främst beroende på närheten till dubbdäcksgränsdagen). För drop-in gäller det att undvika tiden omkring 15.00 eftersom det är fikarast då.

* För övrigt är det lätt att höra skillnaden mellan dubbade och odubbade däck, bara man tänker på det: Med dubbdäck knastrar det som att man kör på grusväg även när man kör på asfalt, vilket även kan höras inifrån bilen om man vevar ner rutan. Med odubbat överröstas vägljudet i låga hastigheter av andra ljud.

Kommentarer
Karl Wilzén (2011-06-16 @ 22:17:02):

En sak du har missat med tryckhjulsmutterdragare

är dess knackfunktion. Som du skrev är det lättare

att hålla emot en kraft än det är att trycka med och verktyget har en "knack-funktion" som gör att man under korta stunder kan få en stor kraft och därmed ett större moment.


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2011-06-16 @ 22:37:56):

Åhå!



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: