Spambot

Idag, klockan 12.38, ringde en kinesisk spambot hem till mig. Den inledde med ungefär "Ursäkta att jag stör vid denna tid, men jag har goda nyheter". Sedan började den beskriva något evenemang som ska äga rum i Stockholm. Det verkar som att de försöker lura en att tro att det inte är ett inspelat meddelande på 190 sekunder utan en riktig kvinna som talar live, eftersom hon stakar sig ofta, och vid ett tillfälle blir det nästan interaktivt då hon frågar "Känner ni till detta?", pausar en stund, och fortsätter med "Det är...".

Ljudkvaliteten var mycket dålig: oftade hackade ljudet till eller blev tyst i en sekund, och frågan är om det var problem med telefonsignalen eller med inspelningen. Jag fick ett liknande samtal igår, men jag kan inte minnas ifall hacken låg på samma ställe då också.

Med reservation för fel på grund av bristande ljudkvalitet, kinesiskaförståelse och minne fick jag ut följande information:
* Det är ett evenemang som tidigare besökt flera nordiska länder men i år endast Sverige.
* Det äger rum i Stockholm omkring den 25:e-29:e, två dagar kl 15 och två dagar kl 19.
* Biljettpris: A-biljett 1500kr, B-biljett 1200kr, C-biljett 800kr, D-biljett 500kr.
* Ring 073958503* för att beställa. (Kontakta mig för att få sista siffran.)
* Buss 44 och/eller 7 är inblandade för att ta sig till platsen.

Frågan är om detta evenemang verkligen finns, eller om de bara försöker lura en på pengar. Ifall de har en hemsida, hur googlar man fram den utan att veta någonting överhuvudtaget om vad evenemanget heter eller går ut på?

Kommentarer
Tim [http://gurka.se/] (2011-04-08 @ 18:32:51):

Kul med automatiskt telefonspam.


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2011-04-08 @ 19:55:56):

Jag väntade ivrigt på att få höra meddelandet igen idag, men de ringde inte igen :(



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: