Spectrum interactive sucks

Detta blogginlägg komponerades på en dator på Stansted för £1/10min (men har redigerats i efterhand för läslighet, bland annat åäö), tillhandahållen av Spectrum interactive. Priset ska jag inte kommentera, men kvaliteten på tjänsten är bedrövlig.

För det första fungerade inte myntinkastet - jag stoppade i två mynt och vad jag kunde se betedde de sig som att det innaför mynthålet bara fanns en svagt sluttande ränna utan några myntavkännande mekanismer överhuvudtaget. Jag ringde kundservice som var väldigt trevliga och efter att jag förklarat situationen och uppgett datorns ID satte de genast in 2 pund på dess konto, och jag kunde börja surfa.

Browsern ser ut som IE fast väldigt specialanpassat. thismachine.info sade att browsern identifierar sig som "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 5.1; Trident/4.0; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.0.4506.2152; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 1.1.4322)" (detta har jag skrivit av från en mobilbild). Till höger om adressfältet finns en sökruta som går till "Ask Jeeves", vad nu det är.

Det absolut värsta med datorn är att Ctrl och Alt samt högermus är helt deaktiverade. Det innebär att man inte kan flytta runt text i textfältet, eftersom det inte heller går att klicka och dra. Det går heller inte att förflytta textmarkören snabbt utan att använda musen (bortsett från Home/End etc som funkar). Det blir då väldigt irriterande att ångra ord man har skrivit, eftersom man måste dubbelklicka på dem eller backspace:a sig igenom dem bokstav för bokstav, och det går inte att ångra borttagningar alls.

Start-/nyflik-sidan har en väldigt lång URL, så man måste dubbelklicka på den för att rensa fältet innan man kan börja skriva in det man egentligen vill ha. Dubbelklicken markerar dock bara upp till bindestreck, så om man är inne på en URL med många bindestreck blir det mycket dubbelklick- och backspace:ande. Det går inte att öppna länkar i en ny flik alls, varken med Ctrl-klick (på grund av Ctrl) eller mittenklick.

Mitt i allt hängde sig browsern en gång, och jag var tvungen att klicka på reset-knappen uppe i vänstra hörnet, vilket i och för sig bara tog några enstaka sekunder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: