Hastighetsförändringar i Linköping

Corren skrev för några dagar sedan om en ny föreslagen plan för hastighetsbegränsningarna i Linköping. Nu har de även lagt upp en karta.

Enligt förlsaget ska hastigheten sänkas i innerstaden på en massa vägar, så att man inte får köra fortare än 40 km/h någonstans. Det verkar som att idén är att max 40 ska gälla på alla gator med korsande gångtrafik, även om det är vid bevakade övergångsställen. Detta är okej på de flesta vägar, eftersom det inte finns plats att köra fortare ändå, särskilt på dagtid (exempelvis Malmslättsvägen och Hamngatan). Dock är jag ändå lite tveksam till sänkningarna på Industrigatan och Hamngatan - det kommer kännas väldigt långsamt att köra 60 respektive 40 där om kvällarna.

Hastigheten förselås utjämnas från 50+70 till 60 längs några leder, exempelvis Bergsvägen, Kallerstadsleden, Landbogatan, Norrköpingsvägen utanför Tallboda, och Hackeforsvägen+Skonbergavägen utanför Hackefors.

Det finns också rena höjningar från 50 till 60 på flera ställen, exempelvis vägen framför universitetet, bussgatan mellan universitetet och garnisonen, vägen bakom Ryd och Skäggetorp, området kring flygplatsen, och området runt Vidingsjö. Alla dessa tycker jag verkar rimliga, eftersom det är breda vägar med väldigt lite korsande gångtrafik.

Förhoppningsvis kommer hastighetsbegränsningarna genom denna förändring korrelera bättre med hur vägarna ser ut, och därmed kompensera för den ökade komplexiteten med 10-steg.

Det är lite intressant att det i princip inte blir några 50-vägar kvar. Betyder detta att 50 verkligen är en dålig hastighetsgräns, eller är det andra faktorer som spelat in? En alternativ teori är att vi har blivit så vana vid 50 km/h som standard att vi mentalt klassificerar vägar som "50+" och "50-", med följd att ingen väg känns som att den är bäst att köras i exakt 50 km/h. En annan är att våra politiker genomför lite fler ändringar än vad som behövs för att de vill känna att de gör nytta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: