Comrades, I am disappoint

Igår, under Asymptotic Methods, satt jag på främsta raden, och när jag vände mig om reagerade jag på att nästan alla på rad två och tre i föreläsningssalen var kineser (bara omkring 3 av de 20 var icke-kineser).

(Tidigare denna termin hade någon jag känner skrivit anställningsprov för GCHQ, Storbritanniens motsvarighet till FRA, och då reagerat på att det var något konstigt med de över 100 medsökande. Senare insåg denne att det var för att det inte fanns en enda kines med - man måste ju vara brittisk medborgare.)

Detta fick mig att tänka efter ifall det kunde finnas en anledning bakom en eventuell korrelation mellan att vara kines och att läsa applied (fast min observation påvisar inte någon sådan korrelation eftersom en femtedel av alla matematiker är kineser, och vi var ungefär 100 personer i rummet).

Mina föräldrar ville att jag skulle läsa applied, för att det skulle ge mig bredare möjligheter i framtiden, men det första jag kom att tänka på nu var den "vanliga" anledningen till att folk väljer applied - det är lättare. Jag kom då att fundera på ifall det är så att kineserna här har sämre studieresultat.

Jag har nyligen hört talas om två kineser i vår årskull som har fått gå om ett år, vilket jag antar är på grund av dåliga studieresultat, men dessa anekdotala bevis är förstås inte att lita på. Därför letade jag fram provresultaten från våra första och andra år, och sorterade ut folk med kinesiskklingande efternamn. Här är resultaten:



Det vänstra diagrammet är resultatet från första året, och det högra är från andra året. Rött (1st class) nere till höger är bäst, och sedan kommer betygen i fallande ordning medurs, till svart (Ordinary) som är sämst. Den inre cirkeln är kinesernas resultat, medan den yttre är ickekinesernas.

Det är uppenbart att vi kineser presterar sämre än övriga populationen, eftersom alla gränser mellan betygsstegen (förutom 1/2.1-gränsen i första året) kommer tidigare för oss, dvs svaret på frågan "var det störst andel av kineserna eller ickekineserna som fick åtminstone betyg X?" är till vår nackdel i 7 av 8 fall. (Dessutom saknas en större andel av kineserna helt från listan i tvåan, något som oftast tyder på avhopp/kursbyte.) Comrades, I am disappoint.

Vad kan det då bero på att kineser (eller rättare sagt de personer som jag tror är kineser baserat på efternamnet) presterar sämre?
* Kan det vara ett simpelt urvalsfel, dvs att kineserna som helhet är lika bra, men fler medelmåttiga kineser lyckas bli antagna och dra ner snittet? Det kanske tvärtom är starkt av oss att 5% av alla matematiker är kineser med högsta betyg, i ett land där mindre än 1% av alla invånare är kineser överhuvudtaget? Notera att kineser utgör ca 20% av världens befolkning, av matematikerna här, och av alla med högsta betyg.
* Har det något med den ökända kinesförälderstereotypen att göra? Kanske har kineserna svårt att plugga om de inte får skäll? Kanske är den hårda pressen generellt dålig för studierna?
* Är det helt enkelt generella invandrarproblem, såsom språksvårigheter eller ovana vid utbildningssystemet?

Notera dock att en stor brist i min statistik är att jag inte kan skilja på folk som har växt upp i och utanför Kina.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: