Donkenpriser

Här är en god approximation till vad saker kostar på McDonald's, baserat på kvitto- och minnesfragment. Rätta mig gärna där jag har fel. Notera dock att olika restauranger kan ha olika priser och att priserna varierar över tid.

Liten, mellan, stor dricka/pommes kostar 13:-, 16:-, 19:-.

Standardmenyer (burgare + mellandricka + mellanpommes) kostar 18:- mer än bara burgaren, medan plusmenyer (burgare + stordricka + storpommes) kostar 23:- mer än bara burgaren. Därmed sparar man 14:- respektive 15:- på att köpa meny.

Detta slås in i kassan genom att burgarna och läsken slås in som vanligt, medan pommesen slås som "Mellan PF (meny)" för 2:- eller "Stor PF (meny)" för 4:-.

Ett undantag från detta system är att Cheeseburgare (och förmodligen Hamburgare) kostar 10:- normalt, men 23:- när de kombineras i menyn (t.ex. "Cheese (Lilla Menyn)"). Besparingarna för att köpa meny blir då bara 1:- respektive 2:-.

Exempel på andra burgarpriser: QP Cheese 43:-, McFeast 44:-, Big Mac 49:-.

Kommentarer
Adam (2011-01-19 @ 22:18:14):

Mer intressant är väl vad som ger mest mat för pengarna.



När Tim frågade en Burgerking-arbetare efter mest kött för pengarna, var svaret 18 kronors dubbel-cheese. Jag valde dock två cheese för 20:-. Detta betyder att bröd + pålägg = 2 kr. Tycker man brödet är värt mer bör man alltså ta två burgare.



På Donken mätte jag och en klasskompis kalori-skillnaden i förhållande till priset. Tre Cheese var mer än dubbelt så lönsamt som en meny. (Om man tolkar kalorier som mättnadsgrad.)



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: