Hushållspapper

Igår kväll fick jag delvis svar på en fråga jag aldrig funderat på: Hur tillverkar man hushållspapper?

Jag hade kommit ner till sista papperet på rullen - det som är knögligt och klibbar fast mot kartongen - och när jag tagit loss det och sträckt ut det såg jag att dess kanter (uppe och nere) var ojämna, dvs hackiga. När jag knöglade till det igen längs vecken som kom från att det hade suttit på rullen blev kanten dock åter jämn och fin.

Slutsatsen är att hushållspappersrullarna tillverkas genom att ett brett papper rullas upp på en bred rulle, och sedan klipps till till lagom stora bitar. Om jag funderat över denna fråga tidigare skulle jag antagligen ha kommit fram till att detta var den mest rimliga lösningen, men nu fick jag den spoilad utan ha fått fundera på det.

Edit: Plastfolie tillverkas dock antagligen inte såhär, eftersom folien är lite smalare än rullen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: